0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har haft Husqvarna Automover i över 20 år (andra maskinen nu) och de har aldrig dragits ut när det åskat, och ingen har tagit någon skada av åska.Måste vara nåt speciellt som gör dina maskiner så känsliga kan jag tycka.Känner flera andra med robotklippare också, och det där med skador p.g.a. åska har aldrig kommit upp till diskussion.Lite märkligt med dina erfarenheter måste jag säga, men du kanske bor så till att det åskar extremt ofta och hårt?Kanske ett grenuttag med överspänningsskydd för själva transformatorn och så ett enkelt åtkomligt brytställe för slingorna på väggen vid laddaren, eller brytställe så gör att du får en luftöppning på minst 50 cm på varje ledare.Men det förutsätter ju att man är där.Nåt sånt borde man kanske ta fram, en motordriven kontaktor som skapar ett 50 cm långt brytställe... Typ en gängstång av plast med en spiralfjäder runt om, som skapar kontakt när den sträcker ut fjädern 50 cm...Typ fjädern man har där man kan öppna ett kostängsel.
En bättre lösning mot åska än att försöka bryta bort ledningarna är att kortsluta dem. Jämför med Televerkets Diavox-telefoner från 80-talet som klarade åska bättre än alla privata konkurrenter tack vare ett extra kontaktpar i fjädergruppen som kortslöt all elektronik i telefonen (utom ringklockan) när luren var pålagd.Ett åskskydd i vägguttaget skyddar bara mot överspänningar från elnätet som kommer mellan fas och nolla.Begränsningsslingan till en robotgräsklippare är en utmärkt "ramantenn" som plockar upp s k inducerade åsköverspänningar mycket effektivt. Det går att skydda basstationen mot de där överspänningarna med väl genomtänkta överspänningsskydd och grovt tilltagna filter. Men man måste börja med att sätta sig in i hur nyttosignalen i slingan ser ut för att veta vad som ska släppas igenom filtren, och man måste veta hur elektroniken i basstationen är konstruerad för att kunna få klart för sig vad det är den måste skyddas mot.
Begränsningskabeln och guidekabeln är i en slinga och redan kortslutna. Menar du man "byglar" också närmast laddstationens kontakter?
Jag känner många som har Husqvarna robot och samtliga utom en har haft åskskador.På västkusten ovanför Varberg hade butekerna uppemot 1500 skadade klippare efter ett åskoväder.Det här är bara en av dem:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/blixtar-slog-ut-hundratals-robotgrasklippare