0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för synpunkterna. Ja det är rätt iakttaget att GRÖN MARKERING är ovanför entren in till huset. Om man får önska så är det primärt, som jag försökte säga, värme in till köket nere, vardagsrum nere, hall nere, och till övervåningens vardagsrum som jag hyser förhoppningar om att få värme till. Övervåningen vardagsrum "startar" direkt där trappen upp till övervåningen "slutar" och har exakt motsvarande öppna planlösning som nedervåningens vardagsrum.Om jag väljer RÖD MARKERING (som lämpar sig bättre för utedelen) så oroar jag mig för om värmen når fram till köket. Synpunkter på det? Dock finns ju ett utsug av frånluft i köket så möjligen kan det bidra till sprodningen av värmen.Du skriver källaren.... jag har nog varit otydlig. Det plan som visas på bilden är markplan (det finns ingen källare).GRÖN MARKERING som du nämner är antagligen mer optimal än RÖD, men då funderar jag på om usuget av luft i köket (vid BRUN punkt) skulle kunna "sluka värmen" så att spridningan i övrigt hämmas på ett alltför ofördelaktigt sätt. Kommentarer på det?Dessutom är GRÖN MARKERING mindre gynnsam för utedelen - dock ej avgörande på något sätt.Hur ska man resonera?
Detta underbara forum........Det tycks som om att rösterna faller på GRÖN MARKERING så jag är beredd att angripa de problem jag sett med denna "GRÖNA placering". Jag brottas då med problemen att : 1. Få tillräckligt mycket space mellan tak och innerdelans överdel (minst 5 centimeter har jag sett nämnas i annan tråd).... hmmm ett visst överhäng på dörrfodrets överdel kan väl vara ok, eller ska man var toknoga med det "lilla problemet" ?2. Ovanför dörren, dvs GRÖN MARKERING, medför att utedelen skulle hamna i söderläge där jag av estetiska skäl hade velat undvika att ha utedelen, och dessutom blir kondensvattnet, relativt position RÖD, ett något större problem att hantera. För att lösa det så skulle jag behöva ha cirka 12 meter ledning mellan utedel och innedel. Men det är väl inte alls att rekommendera? Vilka nackdelar kan jag få med så pass långa ledningar? En massa förluster? Sen ska jag ju också säga att det finns en massa fördelar med GRÖN MARKERING också så...... forumets vishet har gett vägldning.