Hej!
Har köpt hus som har golvvärme med el i varje rum, samt en luftvärmepump som stödvärme. Efter en vinter med ca 30k i totala elräkningar funderar jag på hur man skulle kunna göra någonting åt det, men skulle vilja höra lite tips och tankar på vad som är "bäst".
Har försökt göra en bild i paint som jag vet ser helt galen ut, men iaf, vi har:
- 3 små rum på ca 12 kvm styck , "normal" takhöjd.
- 1 öppet kök, matbord, soffhörn, ca 50 kvm, normak takhöjd
- Stort vardagsrum ca 60kvm, HÖGT i tak. Nocken "mitt i" rummet med ca 6 meter i höjd, snedtack ner och ca 2.4 på sidorma.
- Sovrum med separat badrum, ca 16kvm styck.
I dagsläget sitter det en luftvärmepump som på vintern brukar värma upp kök+mathörnan samt att det kommer in en del värme i sovrummet från den. Vi eldar även en hel del i kaminen på ovanvåningen för att försöka hålla nere förbrukningen så. Den värmepmp som sitter orker inte ner i stora rummet när det är kallt, utan vi behöver då stödja upp med antingen eldning i kaminen (vilket vi inte gör så ofta), eller golvvärmen (brukar stå på ca 15-16 grader, vi brukar inte sitta så mycket i det stora vardagsrummet på vintern, främst för att det går så himla mycket el i golvvärme om vi ska värma upp det.
Däremot har luftvärmepumpen svårt att nå ner till stora vardagsrummet och framför allt till smårummen, så när vi jobbar hemifrån (4 dar/vecka) så är det elektrisk golvvärme på kontoret som gäller.
Har suttit i lite olika tankebanor som bl.a.
- En till luftvärmepump med flera innerdelar, en per små-rum, samt en för stora vardagsrummet
- Luft-vatten med element i små-rummen, samt.... något liknande i stora rummet?
- Enbart en till luftvärmepump till stora vardagsrummet, och sen fortsätta köra smårummet på elektriska golvvärmen?
... ja, där någonstans tar mina egna idéer slut.
Förra vintern har vi kört elektrisk golvvärme på kontoret 4-5 dar i veckan, samt mycket eldning i kaminen i kaminen på köks-delen s.a.s. Dock gick det rätt mycket ved, och det känns inte som en hållbar lösning att klyva upp 15 kubik ved per år resten av livet.
Alla 3 små-rum kommer att behöva användas vintertid inom ett par år (i dagsläget bara ett av dem som kontor, men de andra 2 kommer båda två att vara barnrum inom kanske 5-6 år), så vi behöver någon lösning som inte kostar skjortan varje vinter.
Vi har även en gäststuga på ca 3 kvadrat med, you guessed it, enbart el-element. Det används sparsamt under vintern i dagsläget, men samtidigt vill man ju kunna använda det utan att det kostar en förmögenhet. Gick ca 3000 kwh bara på gäststugan under november-mars (den har separat el-mätare, så kan se det exakt), och då är det bara underhållsvärma undantaget kanske 3 helger då den varit helt uppvärmd för gäster. Separat luftvärmepump här också är en idé som poppar upp titt som tätt.
De siffror jag vet som kanske kan hjälpa till:
- Elförbrukning i gäststuga nov-mars: ca 3000KWH, underhållsvärme + enstaka helger.
- Golvärme i de små rummen är 750W har jag för mig, säg att de är uppvärmda ca 12 timmar per dag,3 * 750 * 12 * 30 / 1000 = 810 KWh per månad bara för de 2 små rummen.... det blir ju en del per månad under vintern i framtiden när 2 av dem ska vara barnrum.
- Golvvärme i stora rummet 7.5KW
- Ett misstag som jag tror att jag har gjort är att i källaren så har jag haft luftvärmepumpen på för hög värme så det bara har stått ock läckt, det ska jag såklart ändra tills nästa år och ställa den på 15 istället för 19-20. (Källaren är ca 50 kvm, tänk under köket, matplatsen och sovrummet.
- Uppskattad årsförbrukning: 24 000 KWh, varav ca hälften under vintermånaderna.
Jag hör gärna lite vad ni som har bättre koll kan komma med för input på hur vi kan få ner elförbrukningen och vilka investeringar/lösningar skulle kunna vara vettiga... De mål som jag har är att inte behöva ha en elräkning på 8000 per månad under de kallaste månaderna, samtidigt som man inte vill stänga ner halva huset för att vi stängt av värmen där så det inte går att vara där.
Är jag helt knäpp som försöker "täcka hela kåken" med flera luftvärmepumpar, eller är det något som skulle kunna fungera? Luft-vatten känns som ett för stort ingrepp, då vi inte vill byta alla golv, som är i bra skick, för att kunna lägga golvvärme under, samt att med väldigt många element som skulle behövas så springer även den kostnadet iväg ganska så mycket. Luft-luft ger även fördelen att man kan kyla på sommarens varmaste dagar, lycka till att göra det med golvvärmslingor eller element....
Ber om ursäkt för långt inlägg, men ville försöka ge så mycket information som möjligt.
Stort tack på förhand!
Niklas