Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Aktiva kyla Nibe, rördragning på vind? Frysrisk takkasset?  (läst 556 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tpanajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Har nu tittat omkring lite på forumet och försökt läsa på så gott jag kan. Har dock fortfarande några frågor som jag skulle uppskatta om någon av er kunde berätta hur ni tänkt och löst det?

Fakta/Bakgrund
Köpte ett hus byggt 1963 år 2022 i Kungsör, drygt 2.5 mil från Eskilstuna. Cirka 86kvm plus dryga ~32kvm biarea (groventré, pannrum, föråd + kallföråd samt garage). Värmesystemet var bytt år 2021 av förra ägarna, då till en Nibe VVM S325 Luft/Vatten-VP samt en Nibe F2040 6KW. Värmen fungerar nu bra i huset efter byte av samtliga fönster till nya 3-glas men det blir otroligt varmt på sommrarna, 25-30 grader på nätterna. Jag har vardagsrummet mot norr med ett stort glasparti (2,2x1,2 meter) mot väst. Sovrummet är intilliggande också det med fönster (1,2x1,2m) mot väst. Bägge rummen blir otroligt varma. Lyckades efter lite grävande här på forumet aktivera kyla genom mina vanliga radiatorer så jag får dryga 18-gradigt vatten genom dem. Det plus en "portable" AC som jag har i köket gör det genomlidligt i alla fall men ACn i köket måste köras många timmar på kvällen innan den jobbad ned temperaturen. För att kunna köra "aktiv kyla" som jag förstått det måste jag installera Nibe ACS 310 tillbehöret samt en volymtank.

Tanken är att sätta en takkasset (typ SkyStar ECM) i hallen och om behov finns kompletera med enskilda fläktkonvektorer i de rum där det behövs.

Frågor
1. Har jag förstått det rätt att det är fullt möjligt att installera rören till tokkassetten på kallvinden? Hur motverkar jag att dessa fryser på vintern när ingen kyla är aktiv?
    Rören måste så klart isoleras (inte minst för kondens) men gick då i tankarna att installera en frostvaktskabel parralellt med rören?

2. Hur motverkar jag att takkassetten i sig fryser? Den är inte riktigt lika lätt att virva en frostvakstkabel runt. Hur har ni löst det?

3. Det verkar finnas rör-i-rör system som är godkända för att köra vatten genom, även för aktiva kyla. De kommer förisolerade och fördragna rör-i-rör (ex. LK PAL A25 RiR Extra). Dessa är i min uppfattning enklare att jobba med och lättare att få tätt. Känner mig dock på det oklara hur isolering av kopplingar, t.ex. T-koppling om jag ska kompletera med en fläktkonvektor, ska ske.

4. Har jag förstått det rätt med att ”2-rörs system” är endast kyla och ”4-rörs system” är kyla + värme? Badrummet är precis ombyggt och golvvärme installeras. Golvvärme är förberett för hela kåken men hall och kontor är nästa rum som ska få den behandlingen. Inte omöjligt att jag också drar in golvvärme i sovrummet när jag ändå håller på. Då återstår kök & matplats vilket ska renoveras i framtiden och där också installeras golvvärme. Med detta gjort är det endast vardagsrummet som fortfarande kommer att ha värme via radiatorer (samt biarean). Det vore trevligt att få bort dem då alla elementrör ligger synliga sen installationen 2021. Om det då går att installera en fläktkonvektor i vardagsrummet som kan komplettera kylan samt bistå med värme på vintern vore det önskvärt. Men som jag förstått det är vanliga radiatorer en ”trevligare” värme än en fläktkonvektor?

Tacksam för svar på hur ni tänkt/löst det.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10194
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Aktiva kyla Nibe, rördragning på vind? Frysrisk takkasset?
« Svar #1 skrivet: 22 juli 2024, 20:23:16 »
1.-2. Jag kan inte tänka mig annat än att man drar rören och sätter takkassetten på insidan husets isolering, varma sidan. Annars skulle man ju behöva ha glykolblandat system med allt vad det innebär och takkassetten skulle ändå riskera att utgöra en stor köldbrygga med risk för kondensdroppar.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tpanajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
1.-2. Jag kan inte tänka mig annat än att man drar rören och sätter takkassetten på insidan husets isolering, varma sidan. Annars skulle man ju behöva ha glykolblandat system med allt vad det innebär och takkassetten skulle ändå riskera att utgöra en stor köldbrygga med risk för kondensdroppar.

Jag kanske var oklar med mina frågor men ja, takkassetten måste såklart sättas på "insidan" av isoleringen på vinden mot husets sida för att den ska kunna sticka ut ur innertaket i huset. Är det tillräkligt att ha den ligga under 20-30cm isolering som det är idag och bara kompletera just kring/över takkassetten?

Tanken med fråga nr. 2 var just det att vintertid står circulations pumpen still om jag förstår det rätt? Räcker det då med den isoleringen ovanpå för att stå emot -30 grader ute?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3975
  • Karma +3/-0
Aldrig funderat på dessa situationer där man helst vill ha vanligt vatten till kylan. Jag tänker det borde vara lämpligt att höja upp takisoleringen där fryskänsliga prylar finns. T ex ingen isolering alls runt konvektor och rör tills rören ligger helt mot innertaket eller ovanpå reglarna. Lägg en skiva över denna höjd (konvektorns inbyggnadsdjup) och lägg den 20-30 cm isoleringen ovanpå här. Då kommer alltid husets innetemperatur se till att det är frostsäkert.

Isoleringens form på vinden spelar ingen roll så länge tjockleken är samma mellan inne och ute.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad tpanajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Aldrig funderat på dessa situationer där man helst vill ha vanligt vatten till kylan. Jag tänker det borde vara lämpligt att höja upp takisoleringen där fryskänsliga prylar finns. T ex ingen isolering alls runt konvektor och rör tills rören ligger helt mot innertaket eller ovanpå reglarna. Lägg en skiva över denna höjd (konvektorns inbyggnadsdjup) och lägg den 20-30 cm isoleringen ovanpå här. Då kommer alltid husets innetemperatur se till att det är frostsäkert.

Isoleringens form på vinden spelar ingen roll så länge tjockleken är samma mellan inne och ute.

Tack för svar och det låter rimligt att så länge det är samma eller mera isolering ovanpå rören än under så bör rören hålla sig över fryspunkt. Det är idag bara takstolar med ett undertak av plank på undersidan av dem som är på vinden (alltså inget golv uppe på vinden). Sen är viden täckt med isolering från de "undertaket" (som det riktiga gipsskivorna till taket inne i huset är fästa i) till precis ovan takstolarna. Jag får lov att gå upp på vinden och krypa runt lite bland isoleringen och se om det går att dra rören precis ovanpå "undertaket" utan att borra hål i takstorlarna för genomföring. Då hamnar rören under all isolering som redan är, då gäller det bara att extraisolering kring konvektorn.

Utloggad tpanajott

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Var upp på vinden och tittade lite. Jag har takstolar som är 170x45 tvärs över "golvet". Dessa räcker inte hela vägen över vinden och är därför skarvade mitt på genom att de ligger med ändarna mot varandra och sedan har det satts 170x45 regel på var sin sida och spikats fast. Mätte tyvärr inte hur långt de var skarvade men uppskattningsvis 50-70cm. Min tanke är att det borde gå att borra igenom dem för att föra igenom slangen för frikyla men också värme, alltså total 4 slangar med ytterdiameter 52mm om jag väljer  LK PAL 32mm rör-i-rör extraisolerade (https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-pal-universalror-a32x3-0-rir-extra-25-m/).

Hur hade ni tänkt? Någon som gjort liknande lösning? Bifogar bilder jag tog för att man ska få en bättre förståelse.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!