Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
DAIKIN
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Daikin luftvärmepump kyler inte emellanåt
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Daikin luftvärmepump kyler inte emellanåt (läst 789 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Niicce
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Niicce
«
skrivet:
22 juli 2024, 13:51:34 »
Citera
Hej!
Vi har en daikin luftvärmepump (osäker på modell då den satt där då vi flyttade in och jag är inte hemma för att kolla), som jag börjat jävlas litegrann. När den väl kyler, så kyler den väldigt bra och effektivt.. Men helt plötsligt kan den sluta kyla och bara köra fläkten, trots att det är väldigt varmt i rummet. Efter några timmar kan den plötsligt börja fungera igen.
Samma sak var det i vintras, fast på värmen då. Den värmde bra och så, men helt plötsligt en morgon kunde den ha stängt av sig själv. Var bara att starta igen så funkade den som vanligt några veckor.
Felkoden visar A5.. Vilket enligt daikin själv betyder "Högtryckspressostat eller frostvakt".
Har ni varit med om detta fel förr, och vad kan man göra isåfall förutom att rengöras? Vad sitter frostvakten?
Jag har rengjort filtren, dammsugit dräneringen så kondens vattnet ska komma ut (vilket det gör). Är det något mer man ska göra?
Med vänlig hälsning
Niclas
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10192
Karma +4/-2
Kön:
Josth
SV: Daikin luftvärmepump kyler inte emellanåt
«
Svar #1 skrivet:
22 juli 2024, 13:59:32 »
Citera
Luftluftvärmepumpar brukar ju vare sig ha hög- eller lågtryckspressostat eller "frostvakt". Kanske "A5" kan ha olika betydelse i olika sammanhang och typ av modeller? Det närmaste jag kan komma på är om el-nätet är så dåligt att det ibland blir spännings-dippar som får invertern/kompressorn att slå av? Men det verkar oerhört långsökt i Sverige med vårt el-nät.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35461
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #2 skrivet:
23 juli 2024, 08:50:31 »
Citera
Kolla hur gammal pumpen är, de kan ha allt från 2 till 6 års garanti på maskinen, serienummer avgör om garantin fortfarande gäller.
Är det till exempel en Caldo (FTXTM) så är det 6 års garanti.
Gasläckage har varit rätt vanligt förekommande på Daikinmodeller med några år på nacken, kan förklara felet.
Tempsensor i innedelen kan också vara en orsak. (I kylläge kanske den visar för kallt och stoppar kompressorn, och tvärt om, i värmedrift kan den visa för varmt och stänga av sig.
Vi har även fått byta kretskort i utedelen på några maskiner som stängde av sig själva både med och utan larm, men det har inte hänt alls på senare år.
På din beskrivning så verkar det nästan mest logiskt att det är mer än ett fel, då jag tolkar dig som att den inte alltid larmar?
«
Senast ändrad: 23 juli 2024, 08:56:11 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Niicce
Nybörjare
Antal inlägg: 2
Karma +0/-0
Värmepump eller värmepumpar?
Niicce
«
Svar #3 skrivet:
23 juli 2024, 14:24:30 »
Citera
Det kan mycket möjligt vara så att A5 har olika betydelser. Jag gick in på daikins hemsida där dom har loggat vad felkoderna kan betyda, och utgick ifrån dom bara.
Gasläckage kan det mycket möjligt vara då pumpen är från 2014.. Den larmar dock inte för det (finns även som felkod i listan). Kanske ligger på gränsen?
Tempsensorn låter faktiskt logiskt när du nämner det.. Pumpen fungerar ju och går hela tiden (förutom några ggr i vintras), men kyler enbart när den själv vill.. Ska kolla upp den och prova rengöra kanske. Finns även en tempgivare på utedelen, men den ser rätt okej ut vissuelt.
Jag har inte kollat felkoder alla gånger den jävlas, utan tänkt att det varit samma fel. Så kan inte säga om det är fler fel eller inte.
Enligt en lokal service kille så tyckte han det lät som kretskortet, då det var olika fel på olika funktioner (värme och kyla). Får nog ringa dom igen så får dom komma och fixa felet. Blev snål bara när dom skulle ha 2000kr efter rot för en felsökning.
Loggat
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Nykvarn
Antal inlägg: 8752
Karma +10/-2
Kön:
Säljer och installerar värmepumpar
TS Comfort AB
«
Svar #4 skrivet:
23 juli 2024, 16:52:09 »
Citera
Du får nog vara ”glad” att dom gjorde rotavdrag för det borde rimligen inte vara möjligt vid en felsökning
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #5 skrivet:
24 juli 2024, 08:12:14 »
Citera
"Klimatexpertens svar: Vid service eller ”allmän översyn” medges ej ROT-avdrag enligt Skatteverkets bestämmelser, däremot går det att göra ROT-avdrag om det gäller felsökning, reparation, vid nyinstallation eller utbyte av t. ex. en värmepump eller ventilationsfläkt."
Felsökning och reparation är alltså avdragsgillt med tanke på ROT.
Har dubbelkollat det med skattemyndigheten.
Rengöring/service ger inte rätt till ROT.
Inte sällan föregås en beställning av service med ett upplevt problem från kundens sida, så väldigt ofta beställer de en service, men vad de egentligen vill ha gjort är en felsökning för att veta om det är värt att satsa pengar på en service eller reparation - så ofta är det en gråzon som man får prata igenom med kunden så att det blir korrekt.
«
Senast ändrad: 24 juli 2024, 08:14:05 av Rickard
»
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #6 skrivet:
24 juli 2024, 09:02:56 »
Citera
Där ser man, dom måste ha ändrar villkoren för när jag frågade Skatteverket för några år sedan så var enbart felsökning av luftvärmepump inte godkänt för ROT avdrag!
Fick dock 2 olika svar från dom när det gäller rengöring av inne och utedel , ena svaret var att man kunde göra RUT avdrag för städtjänst och det andra var att det inte var berättigat till RUT
Loggat
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
24 juli 2024, 09:09:50 »
Citera
Troligen var det nekande svaret korrekt, det är ju en viss skillnad på städning och rengöring av en innerdel.
Men om en rengöring är ett krav för att kunna göra en korrekt och utförlig felsökning (som det ofta är) så måste man ta det med kunden så det blir korrekt.
Det är svårt att göra en effektmätning på en värmepump som är full med skit.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
TS Comfort AB
I branschen
Dignitär inom värmepump
Karma +10/-2
Kön:
TS Comfort AB
«
Svar #8 skrivet:
24 juli 2024, 09:31:42 »
Citera
Bara rengöring av innerdel är väl egentligen ingen större skillnad än att städfirman gör rent i ugnen eller drar ut kyl/frys och gör rent baksidan då man kan behöva demontera lite delar för att göra rent.
Men RUT kanske inte gäller för rengöring ab ugn,kyl och frys i och för sig.
Loggat
Se
www.tsfs.se
eller
www.comfortab.se
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +55/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #9 skrivet:
24 juli 2024, 09:35:56 »
Citera
Jo, det gör det, det ingår ju i en flyttstädning, och det är det RUT på.
Hursomhelst, om man anger "städtjänster" i sin verksamhetsprofil på bolagsverket och fakturerar för det så borde det inte vara ett problem kan jag tycka.
Städtjänster för en värmepumpsmontör kanske skulle ifrågasättas av myndigheten?
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Märkesspecifikt luft/luft
»
DAIKIN
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1211
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
sigge01
HBerggren
Rdx
jälldorf
Pumples
svenske kocken
Raketost
Karlbusen
Jisse
Sandaa
Henrikthom
Johnlennonx
hebbe_s
MKskåne
macman
Staffan9
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info