0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Status just nu är… intressant. Jag har läst på så mycket att jag nästan blivit kyltekniker på kuppen. 🙂Jag insåg ganska snabbt att jag behövde en extern tempgivare på innerdelens kondensor. Den inbyggda givaren sitter ju på insuget på kondensorn vilket gör att den inte alltid visar det jag behöver för att förstå vad som faktiskt händer under avfrostning.Jag har därför två externa givare:en tempgivare på innerdelens kondensor, i direktkontakt med lamellerna.en elmätare som mäter värmepumpens effekt i realtidNär avfrostning startar rasar kondensortemperaturen ned mot –20°C, vilket är helt logiskt eftersom maskinen vänder kylflödet och tar värme från inneluften för att tina utedelen.Jag har byggt ett analysflöde i Node‑RED i Home Assistant, och det är här det börjar bli riktigt märkligt. Jag lät Copilot analysera både temperatur‑ och effektloggarna, och utifrån kyltekniska principer pekar analysen på att Gree inte alltid fullföljer sina avfrostningscykler.En normal defrostcykel består av flera tydliga faser (värmeväxling, avfrostning, återställning osv.). Men i mina loggar ser man att Gree ibland avbryter avfrostningen innan cykeln är klar. Det blir alltså “falska avfrostningar” – maskinen går in i defrost, men lämnar defrostläget innan temperaturen hunnit återhämta sig.Jag bifogar en graf som visar detta tydligt. Dem blå linjen i övre grafen är kondensortemperaturen. Den blå linjen i undre grafen är effekten.Den första avfrostningen runt 12:30 är en “äkta” avfrostning med alla faser representerade.De tre efterföljande är avbrutna avfrostningar – maskinen går in i defrost men hoppar ur innan cykeln är klar.Det här verkar inte heller vara unikt för min installation. När jag började googla runt och läsa i olika forum, bl.a. här på Värmepumpsforum hittade jag flera användare som beskriver liknande beteenden hos Gree: korta eller avbrutna avfrostningar som inte riktigt följer den klassiska defrostprofilen. Det är inget officiellt dokumenterat, men det finns tillräckligt många observationer för att jag ska bli nyfiken på om fler här inne känner igen mönstret.