0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, har en Hero med ca 5 år på nacken, den stora med 16 amperesäkring. Huset är byggt i 4 etage med en halvtrappa mellan varje. Svart tak och mörkbrun kulör. sommartid var det tidigare upp mot 30 grader inomhus de varmaste dagarna och från april till september har värmen upplevts jobbig. För att få mest kyla högst upp satte vi utblåset på översta planet nära taket. Första åren blev effekten över förväntan, snitttemperaturen gick ner mellan 5-10 grader och kylan spred sig även nedåt. När man kom innanför ytterdörren var det som att komma in i en luftkonditionerad butik. Senaste åren har den effekten avtagit och idag känns det fortfarande kall luft när man håller handen under men den verkar inte orka producera lika mycket kyla. Har dammsugit filter utan märkbar skillnad med ojämna mellanrum. Konstaterade i våras att det trillade ner något oidentiferbart från innedelen, typ svara luddbitar. Vet inte om något fastnat som begränsar effekten? Har servat den åtminstone 2 gånger på dessa år. Har en enklare pump på landet och trots att den suttit längre, har lägre huvudsäkring, mindre utedel så upplever jag den kyla mer effektivt. Vi står nu i valet och kvalet att skaffa en till för att sätta på andra sidan huset lite lägre men är osäker på om vi törs välja samma märke och modell igen. Tacksam för erfarenheter, tips och idéer.
I och med att värmepumpen är fast installerad i en byggnad, så gäller ju 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen på uppenbara fel i installationen (t ex att installatören har lämnat en liten läcka efter sig). Dock endast under förutsättning att arbetet beställdes och betalades av en privatperson.Det finns två sätt att, om än inte helt vetenskapligt, avgöra kylmediebrist utan att ta dit en montör med manometerställ:1) Är man kompetent till enklare elektriska mätningar, mät vp:s ström- eller effektförbrukning från elnätet då den går för fullt för kyla och har stått på någon timme, och kolla att den kommer upp i ungefär samma förbrukning som står på utedelens typskylt.2) Känn på kylmedierören till innedelen, helst nära innedelen. Om bara det ena av dem blir kallt och det andra håller rumstemperatur, så är det brist på kylmedium.
Jag brukar också lyssna - det är alltid en fas med någon form av gurgel/sus vid start och stopp, och det kanske märks lite olika beroende på om det är VP-drift eller AC-drift - väl det läget som gurglet/suset hörs mest och det som är intressant är beteendet kring vid start och sedan efter kompressorn stoppat. Om det är tillräckligt mycket i systemet så bör det vara liknande förfarande vid värmedrift enligt att när kompressorn varvar igång - så kan det kort efter börja höra ett sus i tex innerdelen som blir starkare, mer gurglig och sedan ganska tvärt tystnar och innerdelens fläkt börja gå igång med högre fart för att kyla innerdelen - och när kompressorn stoppar så är det tyst - ofta ganska lång tid ofta mer än 15 sekunder och sedan ett gurgel/sus som tonar ut och försvinner.Vad visar detta - jo det är tillräckligt med köldmedie för att det skall fylla upp den smala röret från innerdel till utedel vid värmepumpsdrift - tystnaden innan det börja gurgla att när det är tyst så är röret fyllt med flytande kondensat mer eller mindre lång del av rörsträckan och när röret är tömd på kondensat, då först börja gurgla och susa för att tryckutjämna sig.Detta beror också lite på hur långa rör som installerats och längre rör förbrukar mer köldmedel av den laddningen som är förfylld i maskinen från leverans. Med korta rör har man mer reserv av köldmedel i systemet än längre rör - och över en viss längd så skall extra köldmedel tillsättas per meter av installatören Det andra man också kan kolla, framförallt i AC-drift är känna med handen eller med termometersensor som sticks in isoleringen i rören som kopplas till anslutningarna (muttrarna) på utedelen att det är rätt kallt men inte fryskallt och att temperaturskillnaden mellan dessa är bara ett fåtal grader, är det fryskallt på den smala röret och närmare lufttemperaturen på den grova röret, så fattas det köldmedel eller någon reglering av expansionsventilen inte fungerar.Normalt när man känner med fingrarna på muttrana vid AC-utedelen efter att den gått en stund i AC-drift så känner man att de är kalla (och bör ha kondens på sig såhär sommartid) men skillnaden är så liten att det är svårt att avgöra vilken av de två som är kallast då temperturskillnaden mellan den smala röret (som bör vara den kallare) och den tjocka röret( som bör vara den varmare) är bara några få grader i skillnad.. när jag kollade nyss på en lugnt arbetande läge på AC-drift var det ca 4 grader diff och och +14 ut på den smala röret och ~+18 grader på den återkommande grova röret, när man begärde mer kyla och det började gå på max med hög fart på innerdelen så blev det +10 grader på smala röret och +19 grader på den tjocka röret, runt 9 grader i diff - som en jämförelse i förändring i olika lastlägen och nej det skall inte ens i närheten av att vilja börja skapa någon is/frost eller att det vill frysa igen i innerdelen (som somliga har råkat på och fått vattenskador på saker under innerdelen), gör det det så är det allvarligt fel eller ganska grav brist på köldmedel. Däremot i avfrostningslänge vid värmepumpsdrift och under noll grader utomhus så kan det bli rejält kallt. Det snabba sättet om man inte vill dra fram termometrar är att i AC-läget, gärna ställd för kallt så att kompressorn jobbar och fläkten i utedelen snurrat igång och gått en stund att man med handflatan för upp och ned efter flänsarna och då bör man känna att det mesta av flänsarna är något varmare men en liten del (typ en rörlängd) i någon upp och/eller nedkant eller i mittenpartiet bör vara något märkbart kallare (kan vara ganska svårt att känna, särskilt om röret som för kondensen är i upp eller nederkant medans lättare att finna om det är i mitten - det är olika på olika modeller hur detta läggs), för i det kallare områdena (en eller två rörlängder) så indikerar det att kondensatet underskyls och inte längre avger värme av kondensation och då är du ganska säker på att maskinen har tillräckligt med köldmedel och slurpar inte gas (slurpar det så bör man höra brus, somliga maskiner kan dock låta lite som att det gurglar/droppar, utan att det är ett problem så länge man känner den kallare bandet i flänspaketet). Höst/vinter/vår så bör man kolla hur utedelens flänsar frostar sig när man är från 0 grader utomhus och kallare - kanske forcerar det genom att ställa värme högre inomhus så att kompressorn arbetar. - vid >3 grader C utomhus och varmare bör det inte frosta någon alls - gör det det och dessutom partiellt frostning så är det klar signatur på köldmedelsbrist. Så länge det blir jämt fördelar vitt av frost så kan man vara rätt lugn - men börja man se en eller flera band utan frost som är mer än utdelens längd efter sidan så kan man börja misstänka att det saknas köldmedel - dock kan det variera lite då LLVP med fasta kapillär enbart (främst äldre ON/OFF LLVP) så kan det finnas område utan frost när det är relativt varmt ute men blir heltäckande vit frost när det är kallare ute som under -5 - -10 grader C utomhus.