Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?  (läst 1408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« skrivet: 20 juli 2024, 17:04:52 »
Hej, har en Hero med ca 5 år på nacken, den stora med 16 amperesäkring. Huset är byggt i 4 etage med en halvtrappa mellan varje. Svart tak och mörkbrun kulör. sommartid var det tidigare upp mot 30 grader inomhus de varmaste dagarna och från april till september har värmen upplevts jobbig. För att få mest kyla högst upp satte vi utblåset på översta planet nära taket. Första åren blev effekten över förväntan, snitttemperaturen gick ner mellan 5-10 grader och kylan spred sig även nedåt. När man kom innanför ytterdörren var det som att komma in i en luftkonditionerad butik. Senaste åren har den effekten avtagit och idag känns det fortfarande kall luft när man håller handen under men den verkar inte orka producera lika mycket kyla. Har dammsugit filter utan märkbar skillnad med ojämna mellanrum. Konstaterade i våras att det trillade ner något oidentiferbart från innedelen, typ svara luddbitar. Vet inte om något fastnat som begränsar effekten? Har servat den åtminstone 2 gånger på dessa år. Har en enklare pump på landet och trots att den suttit längre, har lägre huvudsäkring, mindre utedel så upplever jag den kyla mer effektivt. Vi står nu i valet och kvalet att skaffa en till för att sätta på andra sidan huset lite lägre men är osäker på om vi törs välja samma märke och modell igen. Tacksam för erfarenheter, tips och idéer.

Utloggad Jisse

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 575
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #1 skrivet: 20 juli 2024, 17:10:08 »
Hej, har en Hero med ca 5 år på nacken, den stora med 16 amperesäkring. Huset är byggt i 4 etage med en halvtrappa mellan varje. Svart tak och mörkbrun kulör. sommartid var det tidigare upp mot 30 grader inomhus de varmaste dagarna och från april till september har värmen upplevts jobbig. För att få mest kyla högst upp satte vi utblåset på översta planet nära taket. Första åren blev effekten över förväntan, snitttemperaturen gick ner mellan 5-10 grader och kylan spred sig även nedåt. När man kom innanför ytterdörren var det som att komma in i en luftkonditionerad butik. Senaste åren har den effekten avtagit och idag känns det fortfarande kall luft när man håller handen under men den verkar inte orka producera lika mycket kyla. Har dammsugit filter utan märkbar skillnad med ojämna mellanrum. Konstaterade i våras att det trillade ner något oidentiferbart från innedelen, typ svara luddbitar. Vet inte om något fastnat som begränsar effekten? Har servat den åtminstone 2 gånger på dessa år. Har en enklare pump på landet och trots att den suttit längre, har lägre huvudsäkring, mindre utedel så upplever jag den kyla mer effektivt. Vi står nu i valet och kvalet att skaffa en till för att sätta på andra sidan huset lite lägre men är osäker på om vi törs välja samma märke och modell igen. Tacksam för erfarenheter, tips och idéer.

Mitsubishi har väl 5 års garanti.. så kolla inköpsdatum, ifall det skulle vara någonting fel så är det ju enkelt om det fortfarande är garanti på maskinen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10208
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #2 skrivet: 20 juli 2024, 17:10:46 »
I samband med servicen, har kylteknikern kontrollerat trycken genom att koppla in manometerstället? Det är bästa sättet för att kontrollera om den fungerar som den ska och det finns rätt mängd kylmedia.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #3 skrivet: 20 juli 2024, 17:34:03 »
Åren verkar visst gå fortare än man tror, 5 år är passerat men en tekniker låter som ett första steg. Hur ofta brukar ni serva era anläggningar, en gång om året, vid behov eller enligt någon annan strategi?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8782
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #4 skrivet: 20 juli 2024, 17:49:25 »
Har sett olika typer av ”service” och ibland har någon bara dammsugit lamellpaketet och kallat det service!
Har du koll på om fläkttrumman gjordes ren vid tidigare service och att lamellpaketet inne gjordes rent med tex ångtvätt om det var ordentligt skitigt?
Utedelen behöver man också hålla koll på så den inte sugit i sig en massa skräp som flyger runt i luften och skölj då av lamellerna försiktigt med trädgårdsslangen.

Är inne och utedel rena så är det läckage och brist på köldmedium om den inte är i närheten av att producera kyla som tidigare.
Är det i någon av anslutningarna som läcker så borde montören som anslöt rören fixa det även om den är straxt över 5år.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #5 skrivet: 22 juli 2024, 13:08:22 »
I och med att värmepumpen är fast installerad i en byggnad, så gäller ju 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen på uppenbara fel i installationen (t ex att installatören har lämnat en liten läcka efter sig). Dock endast under förutsättning att arbetet beställdes och betalades av en privatperson.

Det finns två sätt att, om än inte helt vetenskapligt, avgöra kylmediebrist utan att ta dit en montör med manometerställ:
1) Är man kompetent till enklare elektriska mätningar, mät vp:s ström- eller effektförbrukning från elnätet då den går för fullt för kyla och har stått på någon timme, och kolla att den kommer upp i ungefär samma förbrukning som står på utedelens typskylt.
2) Känn på kylmedierören till innedelen, helst nära innedelen. Om bara det ena av dem blir kallt och det andra håller rumstemperatur, så är det brist på kylmedium.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #6 skrivet: 23 juli 2024, 09:13:04 »
Kompressoreffekten är väldigt olika för värme och kyldrift, så se till att kolla på rätt värden.
Är den noterbart lägre än den angivna efter 15-20 minuters drift på max kyla (lägsta möjliga börvärde på fjärrkontrollen) så är det troligen läckage någonstans.
Ett skitigt fläkthjul kan också orsaka låg kyleffekt, men då borde det i vart fall blåsa kallt, bara att det blåser mycket mindre MÄNGD luft än normalt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1152
  • Karma +19/-3
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #7 skrivet: 26 juli 2024, 10:54:19 »
Jag brukar också lyssna - det är alltid en fas med någon form av gurgel/sus vid start och stopp, och det kanske märks lite olika beroende på om det är VP-drift eller AC-drift - väl det läget  som gurglet/suset hörs mest och det som är intressant är beteendet kring vid start och sedan efter kompressorn stoppat. Om det är tillräckligt mycket i systemet så bör det vara liknande förfarande vid värmedrift enligt att när kompressorn varvar igång - så kan det kort efter börja höra ett sus i tex innerdelen som blir starkare, mer gurglig  och sedan ganska tvärt tystnar och innerdelens fläkt börja gå igång med högre fart för att kyla innerdelen - och när kompressorn stoppar så är det tyst - ofta ganska lång tid ofta mer än 15 sekunder och sedan ett gurgel/sus som tonar ut och försvinner.

Vad visar detta - jo det är tillräckligt med köldmedie för att det skall fylla upp den smala röret från innerdel till utedel vid värmepumpsdrift - tystnaden innan det börja gurgla att när det är tyst så är röret fyllt med flytande kondensat mer eller mindre lång del av rörsträckan och när röret är  tömd på kondensat, då först börja gurgla och susa för att tryckutjämna sig.

Detta beror också lite på hur långa rör som installerats och längre rör förbrukar mer köldmedel av den laddningen som är förfylld i maskinen från leverans. Med korta rör har man mer reserv av köldmedel  i systemet än längre rör - och över en viss längd så skall extra köldmedel tillsättas per meter av installatören   


Det andra man också kan kolla, framförallt i AC-drift är känna med handen eller med termometersensor som sticks in isoleringen i rören som kopplas till anslutningarna (muttrarna)  på utedelen att det är rätt kallt men inte fryskallt och att temperaturskillnaden mellan dessa är bara ett fåtal grader, är det fryskallt på den smala röret och närmare lufttemperaturen på den grova röret, så fattas det köldmedel eller någon reglering av expansionsventilen inte fungerar.

Normalt när man känner med fingrarna på muttrana vid AC-utedelen efter att den gått en stund i AC-drift så känner man att de är kalla (och bör ha kondens på sig såhär sommartid) men skillnaden är så liten att det är svårt att avgöra vilken av de två som är kallast då temperturskillnaden mellan den smala röret (som bör vara den kallare) och den tjocka röret( som bör vara  den varmare) är bara några få grader i skillnad.. när jag kollade nyss på en lugnt arbetande läge på AC-drift var det ca 4 grader diff och och +14 ut på den smala röret och ~+18 grader på den återkommande grova röret, när man begärde mer kyla och det började gå på max med hög fart på innerdelen så blev det +10 grader på smala röret och +19 grader på den tjocka röret, runt 9 grader i diff - som en jämförelse i förändring  i olika lastlägen  och nej det skall inte ens i närheten av att vilja börja skapa någon is/frost eller att det vill frysa igen i innerdelen (som somliga har råkat på och fått vattenskador på saker under innerdelen), gör det det så är det allvarligt fel eller ganska grav brist på köldmedel. Däremot i avfrostningslänge vid värmepumpsdrift och under noll grader utomhus så kan det bli rejält kallt.

 
 
Det snabba sättet om man inte  vill dra fram termometrar är att i AC-läget, gärna ställd för kallt så att kompressorn jobbar och fläkten i utedelen snurrat igång och gått en stund  att man med handflatan för upp och ned efter flänsarna och då bör man känna att det mesta av flänsarna är något varmare men en liten del (typ en rörlängd) i någon upp och/eller nedkant eller i mittenpartiet bör vara något märkbart kallare (kan vara ganska svårt att känna, särskilt om röret som för kondensen är i upp eller nederkant medans lättare att finna om det är i mitten - det är olika på olika modeller hur detta läggs), för i det kallare områdena (en eller två rörlängder)   så indikerar det att kondensatet underskyls  och inte längre avger värme av kondensation och då är du ganska säker på att maskinen har tillräckligt med köldmedel och slurpar inte gas (slurpar det så bör man höra brus, somliga maskiner kan dock låta lite som att det gurglar/droppar, utan att det är ett problem så länge man känner den kallare bandet i flänspaketet). 

Höst/vinter/vår så bör man kolla hur utedelens flänsar frostar sig när man är från 0 grader utomhus och kallare - kanske forcerar det genom att ställa värme högre inomhus så att kompressorn arbetar. - vid  >3 grader C utomhus och varmare bör det inte frosta någon alls - gör det det och dessutom partiellt frostning så är det klar signatur på köldmedelsbrist.

Så länge det blir jämt fördelar vitt av frost så kan man vara rätt lugn - men börja man se en eller flera band utan frost som är mer än utdelens längd efter sidan så kan man börja misstänka att det saknas köldmedel - dock kan det variera lite då LLVP med fasta kapillär enbart (främst äldre ON/OFF LLVP)   så  kan det finnas område utan frost när det är relativt varmt ute  men blir heltäckande vit frost när det är kallare ute som under -5 -  -10 grader C utomhus.

« Senast ändrad: 26 juli 2024, 11:23:17 av xxargs »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #8 skrivet: 26 juli 2024, 21:15:15 »
Tack för ett uttömmande svar xxargs.
Och "välkommen åter", jag har saknat dig på senare tid.

För att återgå till problemet så är det rätt ovanligt med läckage på Mitsubishis maskiner, om det läcker är det nog troligen i kopplingarna, och kolla kopplingarna vid utedelen är enkelt, bara skruva av kåpan på sidan och kolla om det finns olja vid muttrarna där rören anslutits.
Finns olja där så är det  läckage som orsakats av en dålig installation.

Man kan kolla samma sak i anslutningarna mellan innedel och rör, men det kan vara lite knepigare, oftast finns skarvarna på utsidan just där rören kommit ut genom väggen, men de kan vara väl isolerade och de kan krävas en del "åverkan" på isoleringen för att kontrollera detta.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2024, 11:01:02 »
I och med att värmepumpen är fast installerad i en byggnad, så gäller ju 10 års reklamationsrätt enligt konsumenttjänstlagen på uppenbara fel i installationen (t ex att installatören har lämnat en liten läcka efter sig). Dock endast under förutsättning att arbetet beställdes och betalades av en privatperson.

Det finns två sätt att, om än inte helt vetenskapligt, avgöra kylmediebrist utan att ta dit en montör med manometerställ:
1) Är man kompetent till enklare elektriska mätningar, mät vp:s ström- eller effektförbrukning från elnätet då den går för fullt för kyla och har stått på någon timme, och kolla att den kommer upp i ungefär samma förbrukning som står på utedelens typskylt.
2) Känn på kylmedierören till innedelen, helst nära innedelen. Om bara det ena av dem blir kallt och det andra håller rumstemperatur, så är det brist på kylmedium.
Tack för tips, service är beställd men fram till dess kan det ju vara bra att ha lite tankar. Till saken hör att utedelen på grund av dräneringsarbete flyttades upp av behörig tekniker från att ha stått på marken till att fästas på husvägen en bit upp för några år sedan. Eventuellt kan problemen börjat då. Då husets övre delar är varma sommarhalvåret står inställningen på max kyla och max fläkt i princip från april till oktober. Antar att det är svårt att flytta kompressorn en meter utan att öppna upp rören för köldmediet? Då det mesta var bråttom och halvkaos då är jag osäker på om det gjordes någon kontroll efteråt. Har en ir-termometer på landet, ska ta hem den så det blir enkelt att se skillnader i temperatur mellan rören. Då allt är inkapslat och innedelen sitter lite svåråtkomplig högt upp ovanför en trapp är frågan var jag enklast kommer åt rören, jag kan öppna den och bakom de filter som dammsugs komma åt något eller måste jag öppna upp plastskyddet för inkommande eller kan jag mäta direkt från kompressorn/utedelen som är lättare att komma åt? Har ju även några pumpar på landet jag skulle kunna jämföra med, bara jag vet vad jag letar efter.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #10 skrivet: 31 juli 2024, 08:38:41 »
Har nu testat med ir-termometer, det ställe som var lättast att komma åt båda rören var närmast kompressorn. Antagligen inte optimalt men den visade ca 13 grader på det kallare röret och 18-19 på det lite varmare när utetempen enligt termometern var 23 plus att kompressorn stod i solen där det var högre temp. Vet heller inte hur mycket kompressorns placering påverkar, förut stod den lite mer i skugga under en altan, nu står den helt fritt. Är det något som påverkar?

Jag brukar också lyssna - det är alltid en fas med någon form av gurgel/sus vid start och stopp, och det kanske märks lite olika beroende på om det är VP-drift eller AC-drift - väl det läget  som gurglet/suset hörs mest och det som är intressant är beteendet kring vid start och sedan efter kompressorn stoppat. Om det är tillräckligt mycket i systemet så bör det vara liknande förfarande vid värmedrift enligt att när kompressorn varvar igång - så kan det kort efter börja höra ett sus i tex innerdelen som blir starkare, mer gurglig  och sedan ganska tvärt tystnar och innerdelens fläkt börja gå igång med högre fart för att kyla innerdelen - och när kompressorn stoppar så är det tyst - ofta ganska lång tid ofta mer än 15 sekunder och sedan ett gurgel/sus som tonar ut och försvinner.

Vad visar detta - jo det är tillräckligt med köldmedie för att det skall fylla upp den smala röret från innerdel till utedel vid värmepumpsdrift - tystnaden innan det börja gurgla att när det är tyst så är röret fyllt med flytande kondensat mer eller mindre lång del av rörsträckan och när röret är  tömd på kondensat, då först börja gurgla och susa för att tryckutjämna sig.

Detta beror också lite på hur långa rör som installerats och längre rör förbrukar mer köldmedel av den laddningen som är förfylld i maskinen från leverans. Med korta rör har man mer reserv av köldmedel  i systemet än längre rör - och över en viss längd så skall extra köldmedel tillsättas per meter av installatören   


Det andra man också kan kolla, framförallt i AC-drift är känna med handen eller med termometersensor som sticks in isoleringen i rören som kopplas till anslutningarna (muttrarna)  på utedelen att det är rätt kallt men inte fryskallt och att temperaturskillnaden mellan dessa är bara ett fåtal grader, är det fryskallt på den smala röret och närmare lufttemperaturen på den grova röret, så fattas det köldmedel eller någon reglering av expansionsventilen inte fungerar.

Normalt när man känner med fingrarna på muttrana vid AC-utedelen efter att den gått en stund i AC-drift så känner man att de är kalla (och bör ha kondens på sig såhär sommartid) men skillnaden är så liten att det är svårt att avgöra vilken av de två som är kallast då temperturskillnaden mellan den smala röret (som bör vara den kallare) och den tjocka röret( som bör vara  den varmare) är bara några få grader i skillnad.. när jag kollade nyss på en lugnt arbetande läge på AC-drift var det ca 4 grader diff och och +14 ut på den smala röret och ~+18 grader på den återkommande grova röret, när man begärde mer kyla och det började gå på max med hög fart på innerdelen så blev det +10 grader på smala röret och +19 grader på den tjocka röret, runt 9 grader i diff - som en jämförelse i förändring  i olika lastlägen  och nej det skall inte ens i närheten av att vilja börja skapa någon is/frost eller att det vill frysa igen i innerdelen (som somliga har råkat på och fått vattenskador på saker under innerdelen), gör det det så är det allvarligt fel eller ganska grav brist på köldmedel. Däremot i avfrostningslänge vid värmepumpsdrift och under noll grader utomhus så kan det bli rejält kallt.

 
 
Det snabba sättet om man inte  vill dra fram termometrar är att i AC-läget, gärna ställd för kallt så att kompressorn jobbar och fläkten i utedelen snurrat igång och gått en stund  att man med handflatan för upp och ned efter flänsarna och då bör man känna att det mesta av flänsarna är något varmare men en liten del (typ en rörlängd) i någon upp och/eller nedkant eller i mittenpartiet bör vara något märkbart kallare (kan vara ganska svårt att känna, särskilt om röret som för kondensen är i upp eller nederkant medans lättare att finna om det är i mitten - det är olika på olika modeller hur detta läggs), för i det kallare områdena (en eller två rörlängder)   så indikerar det att kondensatet underskyls  och inte längre avger värme av kondensation och då är du ganska säker på att maskinen har tillräckligt med köldmedel och slurpar inte gas (slurpar det så bör man höra brus, somliga maskiner kan dock låta lite som att det gurglar/droppar, utan att det är ett problem så länge man känner den kallare bandet i flänspaketet). 

Höst/vinter/vår så bör man kolla hur utedelens flänsar frostar sig när man är från 0 grader utomhus och kallare - kanske forcerar det genom att ställa värme högre inomhus så att kompressorn arbetar. - vid  >3 grader C utomhus och varmare bör det inte frosta någon alls - gör det det och dessutom partiellt frostning så är det klar signatur på köldmedelsbrist.

Så länge det blir jämt fördelar vitt av frost så kan man vara rätt lugn - men börja man se en eller flera band utan frost som är mer än utdelens längd efter sidan så kan man börja misstänka att det saknas köldmedel - dock kan det variera lite då LLVP med fasta kapillär enbart (främst äldre ON/OFF LLVP)   så  kan det finnas område utan frost när det är relativt varmt ute  men blir heltäckande vit frost när det är kallare ute som under -5 -  -10 grader C utomhus.

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2024, 18:27:38 »
Servicetekniker var på besök igår, rengjorde, fick bort en hel del skit. Jag nämnde att det eventuellt skulle kunna saknas köldmedia men han lät tveksam och jag tror inte han kollade. Han mätte med en termometer på innedelen och kunde efter rengöring vissa en sänkning på tempen med flera grader. Trots att det är augusti nu, ca 24 grader ute så är det fortfarande varmare inne närmast innedelen. Den orkar alltså inte sänka tempen som den gjort tidigare. Några fler idéer? Har svårt att avgöra om det gurglar eller något annat.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35476
  • Karma +56/-45
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #12 skrivet: 21 augusti 2024, 11:45:07 »
Om det är gasbrist lär du märka det i vinter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tombe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 130
  • Karma +0/-0
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #13 skrivet: 14 december 2024, 23:30:34 »
Vet inte om någon fortfarande ser detta men testar, har testat med ir-termometer igen i utblåset och jämförde sedan med 2 andra pumpar, kommer inte ihåg exakta siffror men på full kyla tror jag min var nere runt 14 medan de övriga som testades låg mellan 8 och 9 grader, nästa 5 graders skillnad mot min som har större utedel och kostade betydligt mer än de som är köpta på jula eller liknande. Eftersom den har tappat över tid så vet jag att den har kunnat ge mer. Tacksam för tips. Känns ju lite tråkigt att ha haft tekniker på plats men inte fått problemet åtgärdat fullt ut.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8782
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: MUZ-LN50VGHZ tappar kyleffekt över tid?
« Svar #14 skrivet: Idag kl. 00:00:28 »
Jag hade nog tagit dit en annan kylnisse för att kolla.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!