Hej!
Vid 90 Hz (100 %) så ger den 17 kW enligt produktblad.
Så den kan leverera mer än 13 kW.
Det ser ut som att du behöver motsvarande effekt i framtiden.
En IVT Geo 616 ger 5-15 kW med kompressorn.
EN14511 innebär utan elspets.
Kolla på denna och motsvarande Bosch,
Men ta gärna in offert på Nibe S1256-18 och Thermia Atlas 18 med, de har liknande prestanda.
Tack Carl N
När jag installerade min X15 var den ny och enda (första) varvtalstyrda bergvärmepumpen på marknaden.
Värmepumpinstallationen blev lyckad och sänkte husets elenergibehov från 42 600 kWh (snitt över ca 10 år) till ca 16 000 kWh/år första året och ca 14 000 kWh/år några år senare.
Minskningen i elkostnader har för ett antal år sedan betalat hela bergvärmeinstallationen, och fortsätter att spara, och hjälper till att finansiera fönsterbyte på hela huset.
Uppmätta ca 5,3 kW i effektbehov vid -34 grader ger en möjlighet till låg kostnad vid effekttariff.
Vid en eventuell energibesiktning (överlåtelsebesiktning) så torde huset (125+125 m2) i elområde 1, få ett bra betyg.
I informationen (som du här hänvisar till) och som jag läste vid köpet, stod det tydligt att den inte använde eltillskott, och det har fungerat utmärkt.
Nu när jag ca 17 år senare läser databladen för varvtalstyrda bergvärmepumpar är informationen betydligt otydligare.
Tack för ditt svar.