Nu har mitt projekt som påbörjades våren 2023 äntligen blivit klart. Det började med att vi skulle byta ut bergvärmepumpen mot en ny och då tänkte jag bara beställa till lite frikyla i samma veva. Naturligtvis var det inte så enkelt då ingen av de leverantörer som jag hade kontakt med var så sugen på att ta en totalentreprenad även med frikyla. Så då köpte jag bergvärmepumpen och påbörjade frikyla-projektet på egen hand. Jag tänkte dela med mig av projektet här för den intresserade.
Avsticket blev ett klassiskt med backventil (AVI 1630) på inkommande från energibrunnen. Jag kör brine hela vägen genom fläktkonvektorn för att inte tappa i kyleffekt samt att klara vintern med rördragningen på kallvinden. Fläktkonvektorn som jag köpte blev en Carisma CRC ECM 44 från Eveco/Sabiana. Det skall klara kylbehovet i mitt sovrum som är 16 kvm och den hängde jag upp i takstolarna ovanför med strutskenor och gängstång. Tyvärr låg sovrummet längst bort från bergvärmepumpen så det blev en längre rördragning med brine. Efter en hel del funderade blev det till slut LK PAL A25 RiR Extra. Styrningen sker med IR-fjärr för bör-värde, temperaturgivare på frånluften och ett relä i fläktkonvektorn som i sin tur drar en kontaktor som sedan styr cirkulationspumpen, en Wilo Para 25-130/6-43/SC i mitt fall.
Till fläktkonvektorn så köpte jag stosar med vardera två stycken 200 mm anslutningar. Efter en hel del diskussioner och funderande så gjorde jag till slut så att jag sammanförde dessa till 250 mm spirorör d.v.s. jag har en frånluftsventil i taken och en tilluftsventil. Dessa förseddes med varsitt tätt spjäll för att kunna stänga till vintertid och kondens- och värmeisolerades med lamellmattor (2 x 50 mm innan spjällen och 50 mm efter spjällen). På tilluftssidan så sattes en Swegon CLA-A ljuddämpare för att få det så tyst som möjligt. Frånluftdonet blev en E5O från Klimatbyrån och tilluftsdonet ett gallerdon från Swegon med en egenbyggd tryckfördelningslåda.
Kondensvattnet hade jag från början tänkt rinna med hjälp av gravitationen ut utanför husfasaden men nuvarande lösning är en lång kondensvattenslang till golvbrunnen vid bergvärmepumpen. För att få det att fungera få behövdes en kondensvattenpump och det blev en Saniflo Sanicondens Pro 2. Den har en relativt stor vattenbehållare och går därmed extremt sällan och väldigt kort stund när den väl går.
Funktionen blev mycket bra och uppskattas av samtliga familjemedlemmar nu i sommarvärmen.