Hej
Har skaffat ett fritidshus där det sitter en Nibe F370. Har inte haft värmepump innan och plus att jag inte är vid huset så mycket för att kunna testa mig fram.
Huset har i alla fall enbart golvvärme och det styrs av rumstermostater (tror inte det sitter någon annan temp mätare i alla fall). I mina boende innan har jag alltid stängt av värmen då det börjar bli varmt utomhus. Men efter kollat lite förbrukning hos mitt nätbolag så lär värmen gå in vissa dagar. Vilket känns rätt onödigt när det är sommar.
I meny "Driftläge 4.2" har den stått i "Auto". Vilket lär betyda att den kör igång värmen då rumstermostaterna till golvvärmen kallar efter värme. Om jag klickar i "Manuellt" där och väljer bort "Värme" och "Tillsats" då ska den väl inte leverera någon värme? Det jag är mest frågande till är att om jag väljer bort "Tillsats" då kanske pumpen inte kör sin 14-dagars uppvärmning på VV för att få bort legionella?
Det finns ju alternativet "Endast tillsats" med...
Sen har jag en fråga om "Semesterinställning 4.7". Om jag lägger in den när vi inte är där och "Värme" står i "0". Vad betyder det? Att den kör precis efter den värmen rumstermostaterna efterfrågar? Sänker jag till exempel "-3" så levererar den värme till golvvärmen men 3 grader under vad termostaterna står på?
Fast har jag klickat bort värmen under meny 4.2 så behöver jag egentligen inte bry mig om vad det står under "Värme" i semesterinställningarna?
Hoppas det inte blev allt för rörigt