0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Torr sand har bara ca en fjärdedels värmeledningskonduktivitet jämfört med vattenmättad sand och ca en tredjedels värmeledningskonduktivitet jämfört med bergvärme i granit. Något fuktig sand får jag inte fram data för men det blir helt klart en väldigt lång kollektor som behövs i marken. Edit: Den tilltänkta kollektorn på 3×400 m borde vara tillräckligt lång för att räcka bra till huset tycker jag. Vad är husets värmebehov vid -40 °C ute? När man funderar på värmepump behöver man också kontrollera vilken framledningstemperatur som huset behöver när det är som kallast för att hålla ca 20 grader inne? Värmepumpar klarar bara en begränsad temperatur jämfört med t.ex. olje-/el-/pelletspanna.Man ska också tänka på att växtligheten på åkern blir förskjuten en del på vårkanten, kanske kommer 14 dagar senare(?)
Vi har 750m jordslinga i sandjord i Dalarna till vår Nibe F1245-12. Funkar bra för oss. Det är ett fritidshus och vi sänker till ca 15° när vi inte är där, så vi belastar kanske inte kollektorn så hårt.Grannen har 450m till en Thermia 12:a, det tycker jag låter väldigt lite. Jag vet inte hur det funkar för dem. De är dessutom permanentboende.
Tack! Det låter lite betryggande. Är er jord lik den vi har som jag la upp bild på eller har ni ännu mer jordblandning? Känns ändå som att det finns en del som har lagt i sand så det bör fungera.
Vi har 500 meter till en 1255-12 kW värmepump, vårt hus behöver ca 9 kW när det är som kallast ute. (Piteå, Älvsbyhus från 75,13 cm isolering i väggarna, utbyggt så vi värmer totalt ca 175 m2 inkl garage och förråd som bara har 7 cm isolering i väggarna)Bara sand i marken, men en finare sand än den ni har, så jag tror aldrig att den torkar ur helt, det tror jag knappast er sand gör heller.Vi får nog ca -3 grader som kallast på inkommande, men det är ju ingen katastrof, värmepumpen klarar väl i vart fall ned till -8 eller nåt sånt på inkommande.Fördelen med jordvärme är att du aldrig riskerar att kollektorn pressas ihop av isbildning om du hamnar på minusgrader på inkommande, det kan hända om man har en för klen borra på bergvärmen.Jag tror ju personligen att 3 X 400 meter + 40 ToR (80 totalt?) är onödigt mycket, men har du råd med så mycket slang så är det förstås bättre med mer än med mindre.Dra 50 mm fram till förgreningen, och sätt kulventiler på alla returledningar som kommer från de tre kollektorerna så du kan strypa in dem manuellt.Sätt in en bra och lätt-tillgänglig fördelningsbrunn, för du bör öppna och mäta varje år de första åren i alla fall så att du får en jämn temperatur på de tre olika "inkommande" slangarna.Sorsele har ju ett kärvare klimat än Piteå, men någon större skillnad är det ju inte, vi fick -35 här i vintras så det kan bli kallt här också, ned till -40 har vi haft några gånger sedan vi monterade vår värmepump.Kanske skulle 2 X 500 meter räcka, då sparar du i vart fall lite på färre ventiler och mindre fördelnignsrör.Har till uppgifter om tidigare förbrukning (totalt eller bara för värme) så kan jag göra en kalkyl åt dig med Nibes program, men det har väl din installatör redan gjort gissar jag?Tycker det låter märkligt mycket kollektor.140 m2, är det i ett eller flera plan?