0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Jag har kikat runt en hel del på forumet på jakt efter information rörande 2 rörsystem eftersom det eventuellt är en konvertering från dir.el på G..Problemet är att jag inte lyckats knyta ihop säcken, eller för att vara ärlig inte fattat ett dugg!!?Dimensionering av element: Har sett att man skall dimensionera raddarna efter effektbehov, då gärna minst 80W/m2 och gärna mer i rum med stora glasytor och/eller flera ytterväggar, så långt inga problem. Redan här har man information så det räcker för att dimensionera enl. tabell i Rinkaby t.ex. Men när jag bläddrar runt på forumet så blir jag fundersam..Om man dimesionerar enl. 80W/m2, behöver man då ta hänsyn till DUT (dimensionerande ute temp) ? Gör man inte det vid dimensionering av värmepumpen och dessutom känns det som att det är "inbakat i 80W/m2" villkoret, eller..?Någon skrev även något om vattenvolymen på raddar, och menade att man bör ha 20 liter / kW, är detta något man måste ta med i beräkning av radiatorerna, i så fall hur ?
Dimensionering av rörsystem:"22mm matarledning, och 15mm till raddarna", verkar vara vad som gäller enl. de flesta här på forumet. MEN hur kan man koppla ihop dem, kan man ha fler än 1 radiator / 15mm avstick ? T.ex om man går upp med rör från nedervåning till ett rum med 3 radiatorer, kan då dessa sitta på samma 15mm avstick, eller måste man då dra upp 22mm matarledning ?
Hur lång kan 15mm avsticken vara?Hur många radiatorer kan man ha på varje 22mm matarslinga?Vi har 9 radiatorer på övervåningen samt 11 på undervåningen, kan man ha dessa på samma matarledning ?
Om man använder 22 mm matarledning och 15 mm avstick, kan man då bortse från flödet, eller är det något man bör tänka på ?Sista och dummaste frågan: Hur gör man med framledning och retur efter sista radiatorn i en slinga, skall de kopplas ihop, eller hur fungerar det ? Tänkte att ifall alla elementen är avslagna så måste väl framledn. och retur ändå vara ihopkopplade på något sätt, eller ? Hmm.. en del kvar att lära så att säga, "men frågar man inget får man inget veta" ...
Kom gärna med tips !Kort om huset:dalahus.byggår: 1977area: 184+34 m2direkverkande el + braskamin.tilläggsisolering har ej gjorts.står i Sundsvall.elförbrukning:full uppvärmning och ingen eldning 27000 - 34000 kWh.// Daniel.
om jag har läst rätt i vvs-installatörernas teknikhandbok så gäller detta i ett låg tem systemkopparrörs yttermått/högsta effekt12mm/0,7 kW15mm/1,5 kW18mm/2,7 kW22mm/5,0 kW28mm/9,0 kWså det är "bara" att lista ut hur mkt effekt du behöver och dimentionera efter det
Mina radiatorer rekomenderas att monteras 150 mm från golv (satte dem ca 130 mm från golv ), hittar ingen info nu om hur mycket man skall ha fritt uppåt, men har för mig att siffran 100 mm nämndes när jag monterade mina radiatorer.
Enligt råd i VVS-installatörernas Teknikhandbok 2006, som jag just skaffat, rekommenderas att understa röret ska sitta minst 100 mm från golv. Typiskt röravstånd 60 mm. 50 mm fritt från övre röret till radiatorn, radiatorn minst 200 mm över golv samt minst 100 mm mellan radiator och fönsterbänk.