Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Välja pump????
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Välja pump???? (läst 14454 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Northkingen
Power By Fujitsu
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Norsjövallen/Sverige
Antal inlägg: 2352
Karma +6/-6
Kön:
Carpe Diem
Northkingen
SV: Välja pump????
«
Svar #15 skrivet:
28 maj 2006, 14:14:22 »
Citera
Hej igen! Ingen som har en Fujitsu ASY 14 LB och vill dela med sig av åsikter om den..... skulle vara mkt tacksam för det eftersom jag har beslutsångest om jag ska välja att köpa den eller pannasonic HE-12 DKE MvH Krister
Loggat
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw. 1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.
tolins
I branschen
Dignitär inom värmepump
Stad/land: norrbotten
Antal inlägg: 1107
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
tolins
«
Svar #16 skrivet:
28 maj 2006, 16:33:18 »
Citera
Folk har varit nöjd över effekten på Fujitsun det enda klagomål vi hört är att man tycker utedelen låter mer än på dom mindre modellerna He 12 är alla väldigt nöjda med jag vet inte vilka priser du fått men just nu när vi bara har en prisskillnad på 1000:- rekomenderar jag dom flesta att välja HE12 men det beror givetvis på hur det ser ut där du ska använda den
Loggat
Northkingen
Power By Fujitsu
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-6
Kön:
Carpe Diem
Northkingen
«
Svar #17 skrivet:
28 maj 2006, 16:37:37 »
Citera
Du Tolins hör av dig vill prata med dig.....
Loggat
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw. 1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.
Northkingen
Power By Fujitsu
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-6
Kön:
Carpe Diem
Northkingen
«
Svar #18 skrivet:
28 maj 2006, 17:22:06 »
Citera
hmm intressant det där med ljudnivån av utedelarna enligt de data jag kunnat hitta ska ju Fujitsun ha en ljudnivå på 48 db(A) och Panasonicen 49 db(A) på utedelen?
En annan intressant fråga är vad ger panasonicen för kw vid minus 7 grader Fujitsun ger 4.60kw vid minus 7 grader......hittar ingen sån info om panasonicen är det någon som vet?
Så hör gärna av er skulle vara intressant att jämföra....... MvH Krister
Loggat
Northkingen
Power By Fujitsu
Dignitär inom värmepump
Karma +6/-6
Kön:
Carpe Diem
Northkingen
«
Svar #19 skrivet:
30 maj 2006, 17:15:13 »
Citera
hi hi nu är den beställd Panasonic HE-12 DKE vill passa på att tacka alla för era råd och tips det har gjort mitt beslut av pump mkt enklare. Vill rikta ett speciellt tack till dig Tolins för dina åsikter och inte minst priser *ler*
Loggat
alfamats
Kan värmepumpar
Stad/land: kristinehamn
Antal inlägg: 181
Karma +0/-0
Kön:
Helt såld på Italienska bilar!
alfamats
«
Svar #20 skrivet:
30 maj 2006, 23:00:09 »
Citera
Tjena ! Jag har en ASY 14,men tyvärr så har jag haft den monterad ngra månader bara.Jag har en ASY 9:a också som jag haft över vintern och den har funkat hur bra som helst.Att utedelen ska vara bullrigare i 14 pumpen kan jag avfärda direkt.Det enda felet är att jag har haft ett oljud i den när det var lite kallare.Men min pump har varit tappad i backen har jag upptäckt nu efteråt.Så det är ngt i pumpen som är fel.Värmer gott gör båda iallafall och rysligt bra drag i innedelen. / Mats
EDIT:Ja jäklar,man för gratulera då!..Eller!!!! ;-) Jag såg nu att du skickade inlägget medan jag skrev detta inlägg. / Mvh Mats
«
Senast ändrad: 30 maj 2006, 23:04:06 av alfamats
»
Loggat
Fujitsu ASY 9 Artic,ASY 14 Artic,Nocria 14 Artic
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35992
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #21 skrivet:
31 maj 2006, 07:04:47 »
Citera
Det var ju kul att Tolins fick sälja en värmepump.
Vad jag frågar mig är om det är av intresse för forumets medlemmar att läsa denna typ av tråd.
Vill vi att (den "öppna delen" , Tillverkare/leverantörsforum icke inräknat) forumet skall bli en marknadsplats för småfirmor som inte anser sig ha råd med eller intresse av annonsering att marknadsföra/sälja genom att skriva inlägg i forumet?
Vad tycker du, skall jag tillåta gratis marknadsföring i forumet, och varför skulle jag göra det?
Är det inte rimligt att de företag som är aktiva i forumet (i de flesta fall för att kunna sälja mer tack vare det förtroende de kan bygga med eventuella kunder) och dessutom anger priser och försöker sälja produkter/tjänster i forumet betalar för en "egen tavla" i Tilllverkare/leverantörsforum.
Vad jag egentligen undrar över är om ni tycker att jag är sniken som vill ha en liten intäkt från de företag som utnyttjar "mitt" forum för att marknadsföra sig?
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
solhaga
Kan värmepumpar
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 53
Karma +0/-0
Kön:
GDS:are
solhaga
«
Svar #22 skrivet:
31 maj 2006, 07:26:59 »
Citera
northkingen kunde ju ha skött det hela snyggare genom att maila tolins direkt.
Han kanske inte visste hur.
Jag ser ingen skugga falla över tolins egentligen.
Loggat
HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22.
R.C
Expert på värmepump
Antal inlägg: 435
Karma +0/-0
Kön:
R.C
«
Svar #23 skrivet:
31 maj 2006, 07:43:38 »
Citera
Får nog hålla med solhaga.
Tycker nog inte att tolins har gjort något fel i detta fall.
Du får se det från den ljusa sidan Rickard, Nu kanske han har råd med en annons eller egen tavla på detta forum Thumbsup
Loggat
Wiessmann Vicotal300/8, Borra 180m
ca170m2 putsat stenhus med ENGLASFÖNSTER:)
Gano
Gäst
Gano
«
Svar #24 skrivet:
31 maj 2006, 08:01:32 »
Citera
Hade jag hållit med R.C och Solhaga så hade jag inte skrivit.
Tycker dock att Tolins trampade över litegrann. Han borde ha styrt över diskussionen till mail eller privata meddelanden. Börjar man släppa på reglerna så urartar det.
Rickard, jag tycker du ska ta bort den här tråden.
MVH/Gano
Loggat
R.C
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
R.C
«
Svar #25 skrivet:
31 maj 2006, 08:18:23 »
Citera
Jag kan inte se att tolins direkt försöker sälja en pump i sitt inlägg.
Hade han styrt över diskusionen till mail eller privata meddelande så hade det ju varit att solklart fall av kundraggning.
I detta fall så var det ju Northking som på eget bevåg tog kontakt med tolins.
Men i EN sak håller jag med Gano,Ta bort tråden.
Fler inlägg =fler läsare = Mera reklam för det som northking tyckte var en mycket bra affär.
Loggat
R.C
Expert på värmepump
Karma +0/-0
Kön:
R.C
«
Svar #26 skrivet:
31 maj 2006, 08:22:47 »
Citera
SORRY JAG TAR TILLBAKA DET JAG HAR SAGT.
DET ÄR HELT SOLKLART GRATIS REKLAM.
Jag missade att det fanns en sida till.
Loggat
solhaga
Kan värmepumpar
Stad/land: Västra Götaland
Antal inlägg: 53
Karma +0/-0
Kön:
GDS:are
solhaga
«
Svar #27 skrivet:
31 maj 2006, 09:49:56 »
Citera
Helt rätt R.C. Jag tar tillbaks.
Loggat
HE9-DKE installerad 2006-04-17 med värmeslinga (1,5 m 75 W) i bottentråget med strömbrytare inomhus och termostat i utedelen. Tilläggsisolerad (för ljud) utedel. Vidgat hål i bottentråget.
Ytterligare en HE9-DKE monterad i källaren 2006-04-22.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #28 skrivet:
31 maj 2006, 10:03:33 »
Citera
Bara för att klargöra det hela.
Jag tycker att Tolins är en tillgång för forumet, skriver många erfarenhetsmässigt väl underbyggda svar och tillför på så sätt ett mervärde i forumet, men det verkar vara väldigt lockande att marknadsföra sig i inläggen trots att det inte är tillåtet. Han är definitvt inte ensam om att vilja göra det, det vet jag tack vare den mängd tidigare liknande marknadsföringsförsök som jag raderat från forumet.
Alltså, Tolins är välkommen att forsätta skriva inlägg i forumet.
Han är även välkommen att på därför avsedd plats i forumet annonser, det har han redan sedan tidigare kontaktat mig angående, så en eventuellt kommande annons från honom skulle inte vara plåster på såren för att han gjort ett övertramp.
Det skulle inte heller ge honom större frihet att marknadsföra sig i forumet.
Var gränsen för marknadsföring går är svår att avgöra. Jag har dock valt att tillåta vissa prisuppgifter och källangivelser från "kända" forummedlemmar, detta oavsett om de driver eget företag eller ej - i alla fall om de har relevans i den tråd där inläggen skrivs.
I detta enskilda fall hann jag inte läsa hans inlägg innan ett antal svar kommit in, och jag redigerar inte gärna en tråd så långt i efterhand.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #29 skrivet:
31 maj 2006, 10:09:03 »
Citera
För övrigt kan jag tillägga att priset för en "egen tavla" i tillverkare/leverantörsforum är 400 kr/månad - och med tanke på att jag skattar bort ca 265 kr av den summan så tycker jag att det är en fullt rimlig avgift för att tillhandahålla en sådan fin marknadsföringskanal mitt i sveriges största värmepumsforum.
Jag kan förstå att många företgare inte anser sig ha den tid som kanske krävs för att "köpa" sig en egen tavla och därför tvekar - jag anser dock inte att det skall ge dem rätten att marknadsföra sig i forumet gratis.
Loggat
www.energibutiken.se
:
Min loggade anläggning:
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Allt om mig:
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/luft
»
Placering av inne och ute-del
(Moderatorer:
Bertil
,
Bosse-värmepumpsdo
) »
Ämne:
Välja pump????
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1578
dolda: 0
användare: 14
Användare online
:
tobblo
Rdx
Börje__
lubbis
Zyberdude
Raketost
krambriw
Frazze62
marpou
Jisse
lutorm
Heat?
Rickard
Johnlennonx
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info