Hej, här är mitt första inlägg/fråga, efter att ha sökt igenom alla Thermia trådar relaterade till legionellaintervall.
Min Thermia Duo 8 har fungerat väl i nästan 20 år (2006 års modell), men nu har jag ett problem med att legionellakörningarna inte alltid körs på det inställda intervallet.
Jag har en liten modul (ThermIQ på
www.ThermIQ.net) som läser ut alla register var 30:e sekund och kan även ställa in alla inställbara värden och loggar dessa i min Home Assistant, så jag har bra koll på varmvattentemperaturen och alla andra parametrar.
Jag har sett att ett av registren (D31 som i senare Diplomat modeller användes för variabel Brinepump Speed) som läses ut indikerar dagar sedan senaste legionellakörning och ett annat register indikerar timmar (D30 som i senare Diplomat modeller användes för variabel Flowlinepump Speed) som räknar upp till 24 innan det går till noll och samtidigt räknar upp dagar sedan senaste legionellakörning.
Jag kan se på dessa räknare att de ibland nollställs utan förklarlig anledning och sedan börjar de räkna upp igen.
Det är dock inte förrän antalet inställda dygn till legionellakörning har uppnåtts utan att räknarna blivit oförklarligt nollställde som den verkliga legionellakörningen startar.
Jag bifogar grafer på varmvattnet och räknarna för timmar och dagar sedan senaste legionellakörningen under ca 2 månader.
Jag har normalt inställningen på legionellakörning på 7 dygn (register D71), men när det varit för långt mellan legionellakörningarna (ca 14 dagar) pga. oförklarliga nollställningar, så har jag hanterat situationen genom att gå in och ställa ner legionellakörning till 1 dygn och sedan när den körts ställa tillbaka den på 7 dygn.
Jag skulle dock vilja veta vad det är för fel och åtgärda felet, och undrar om det är någon som råkat ut för liknande problem med grovt varierande legionellaintervall, vet vad det kan vara för fel eller känner till något bra sätt att felsöka vidare.
Mvh /Tomas