0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
3.6-5kW var troligen reglerområdet vid +7 grader, vid -15 grader gav din gamla värmepump troligen inte mer än kanske 2-2.5 kW.I princip alla nya värmepumpar har högre uteffekt när det är kallt ute om du inte köper en billig EU-pump som inte är optimerad för värmedrift.Panasonic HZ25 är också ett bra alternativ, men det finns inte så många lokala installatörer som säljer dem beroende på knepiga krav på 100% märkeslojalitet om man ska få sälja dem, konstigt nog får näthandlarna sälja dem, men då har du ingen aning om vem som kommer och installerar - så det avråder i alla fall jag ifrån. (du har också två parter att stångas emot om det blir något fel som kräver garantiåtgärd)Leta i så fall efter panasonic PRO partner och se om det finns någon lokal installatör som kvalar in.Mitsubishi Heavy är ett uddamärke.
Hur kan en LLVP ge mer med lägre temperatur ute, förklare mer hur det går till. I min värd så, högre uttemp, desto mer och lättare har en LLVP att få upp utgående temp.
Nu har min Panasonic E9DKE gjort tjänst sedan 2008, då utedelen byttes på garanti. Innedelens fläkt har avverkat några lagerbyten. För övrigt helt problemfritt.Nu är det dags att byta, innan något rasar, men vad skall jag välja? Vill ha något som ger minst lika mycket värme med god verkningsgrad. Kommer aldrig att användas för kylning. Innedel som är lika tyst som den befintliga är viktigt. Bra kvalitet på kompressor och annat där fel == game over.