Jag har sedan 3 veckor tillbaka en Nibe S735-7 som fick ersätta min gamla Comfortzone CE50. Via myUplink kan man bla kolla cirkulationspumpens status och några dagar efter installationen såg det ut som bifogad bild. Först reagerade jag på det låga flödet 6.8 l/min (0.11l/s eller 0.404 m3/h) 100%. Min gamla CE50 hade 0.8m3/h som nominellt flöde när den var ny. Flödet på min nya FLVP har ökat sedan dess efter avluftning upp till ca 12l/min vid värmeproduktion. Den senaste tiden, med lite värmebehov, körs cirkulationspumpen bara vid produktion av varmvatten och CP går då på 30% med ett flöde på 5.7l/min
Det andra jag reagerade på var trycket. 8.6 bar är ju helt orimligt. Jag förmodar att de menar tryckökningen över pumpen som enligt databladen ofta anges i m (vattenpelare) och där 10m motsvarar 1bar. Jag antar därför att den verkliga tryckökningen är 0.86 bar.
Sedan anges statuskod 70 enligt bifogad bild. Hittar ingen förklaring på vad det betyder i dokumentationen. Någon som vet? Vad jag kan läsa mig till om pumpen är att den kan operas i olika reglermoder (Variable differential pressure, Constant differential pressure eller Constant speed). Är det det som avses. När pumpen körs 30% vid varmvattenberedning får jag statuskod 6. vad jag minns har jag haft Statuskod 20 också. vid något tillfälle.