Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Göra värmapumpen strömlös?  (läst 955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
Göra värmapumpen strömlös?
« skrivet: 25 maj 2024, 13:20:33 »
Hej,

Jag har äntligen påbörjat min jakt efter eltjuvar efter mååååånga års frustationer över en skyhög förbrukning. Har satt elmätare på allt som går att mäta som har vanlig stickkontakt och loggat det ett par dagar. Vissa saker såsom ftx och luftvärmepump har jag mätt i ca 6 månader. Har även läst av värmepumpen. Har ctc eco air. Har tagit de förbrukade kwh plus kompressortimmarna x 1,7 som jag läst någonstans.
Trots detta så försvinner det mellan 10-16kwh per dygn som jag inte vet vart dom tar vägen.
Kan man, nu på sommaren, slå av elen till Ctc:n under ett par timmar eller ett dygn för att på så sätt se skillnaden i förbrukning? Eller skadar man värmepumpen på något sätt då?
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #1 skrivet: 25 maj 2024, 13:39:53 »
Nu på sommaren är det ju ingen risk att någonting fryser så det går bra. När man startar igen är det alltid bra om värmepumpen är påslagen innan kompressorn startar så att kompressorvärmningen kan fungera om det behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #2 skrivet: 25 maj 2024, 13:52:17 »
Stort tack för svar
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29442
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2024, 09:35:12 »
Min gissning är att elpatron i CTC är eltjuven, vet inte om den loggar alla kWh som den tar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #4 skrivet: 28 maj 2024, 09:22:45 »
Min gissning är att elpatron i CTC är eltjuven, vet inte om den loggar alla kWh som den tar?

Nej det är detta jag själv funderar på också. Det är något som inte stämmer med vår förbrukningen men kan inte hitta vad. Hade hoppats på att slippa betala de 5000kr som en elektriker vill ha för att sätta in separata mätare till spa badet (som nu är avstängt) och till värmepumpen men jag har snart inget annat alternativ.
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 35039
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2024, 14:10:46 »
Har ni angett lyxläge eller har ett högt börvärde för tappvarmvatten så kan elpatron ligga och värma tappvarmvatten.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2024, 19:55:14 »
Har ni angett lyxläge eller har ett högt börvärde för tappvarmvatten så kan elpatron ligga och värma tappvarmvatten.

Det hoppas jag inte att vi har. Ska villigt erkänna att jag har svÃ¥rt att förstÃ¥r sÃ¥dant här fullt ut hur mycket jag än försöker. Men efter att ha läst trÃ¥den om hur pannan funkar (och samtidigt ritat upp en bild av det jag läste)  har jag nog förstÃ¥tt grunderna i alla fall.
Om ni orkar får ni gärna titta om det är något som ni upplever tokigt.

Aktuell driftinfo;
Ute                 26
Panna             47 (42)
Framledning    31 (23)
Panna nedre    51 (55)
Hetgas            92
Kompr             till
Fläkt               lÃ¥g
Laddpump       till
VP in/ut           45/53
Ute VP             24
Radiatorpump   frÃ¥n
Eleffekt KW      0.0+0

Inställningar;
Panna nedre kW   6
Fördr shunt         180
Huvudsäkring      A 20 (Vi har nyligen säkrat upp huset till 25 sÃ¥ det kanske ska ändras?)
Extra VV min       30
Extra VV elpanna 55
Fjärrstyrning       NS
Min utetemperatur -10

Husparametrar;
Max framledning     35
Min framledning      frÃ¥n
Husvärme frÃ¥n        16
Huskurva
Lutning 35
Justering 3

Historisk dritinfo;
Total drifttid h          137888
Elvärme                    22390
Högsta framl                   50
Kompressor drifttid     19827
Drifttid/24h                54min
Starter/24h                       9
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #7 skrivet: 28 maj 2024, 21:16:51 »
Kompressor drifttid är bara drygt 1000 timmar per år! Väldigt lite! Någon måste stoppa kompressorn från att arbeta normalt. Värmepumpen behöver verkligen undersökas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #8 skrivet: 28 maj 2024, 22:09:18 »
Kompressor drifttid är bara drygt 1000 timmar per år! Väldigt lite! Någon måste stoppa kompressorn från att arbeta normalt. Värmepumpen behöver verkligen undersökas.

Aj då. Lät inte bra.
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #9 skrivet: 28 maj 2024, 22:17:17 »
Så man kan tro att räkneverket har slagit runt vid 2^16 men totala drifttiden är ju ungefär korrekt redovisad så den klarar alltså att räkna minst så långt utan att slå runt Sc:,h
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #10 skrivet: 29 maj 2024, 08:40:11 »
Kollade nu mellan 24h och då har den dragit 1 kwh och kompressorn gått 1h 39min. Är det så fel?
Körde 30min extra vv igår också under denna tiden.
« Senast ändrad: 29 maj 2024, 08:46:01 av tokan »
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #11 skrivet: 29 maj 2024, 09:19:21 »
Nej nu på sommaren går ju bara värmepumpen kort tid ett par gånger per dygn för att göra varmvatten. Jag tänker på den genomsnittliga gångtiden per år sedan den installerades en gång i tiden.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #12 skrivet: 29 maj 2024, 09:52:59 »
Nej nu på sommaren går ju bara värmepumpen kort tid ett par gånger per dygn för att göra varmvatten. Jag tänker på den genomsnittliga gångtiden per år sedan den installerades en gång i tiden.

Ok. Men då känns det ju som att det finns två alternativ.

1. Pumpen är överdimensionerad som någon här på forumet tidigare lagt förslag om. Då vi inte förbrukat så särskilt många kwh med elpatronen heller om man slår ut det på hela användnings tiden. Värdena som finns i pumpen stämmer och vi har något annat i hemmet som tjuvar el.

2. Pannan (eller utedelen såklart) tjuvar el och svar på det får jag endast om jag installerar en 3-fas mätare.

Sjukt frustrerande detta. Kollade gårdagens mätvärden och där är det nästan 20kwh i hemmet som jag inte vet vart de gått.
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9782
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #13 skrivet: 29 maj 2024, 10:16:09 »
El-patronen i värmepumpen har arbetat för mycket i genomsnitt per år och kompressorn alldeles för lite. Sedan vad exakt det beror på kan jag inte säga Sc:,h

Om FTX-aggregatet är rätt inställt så ventilerar det huset genom att återvinna värme i ventilationen och ge komfortvarm tilluft. FTX-aggregat kan ha både elektrisk förvärmning för att klara påfrostning och elektrisk eftervärmare för att ge garanterat komfortvarm tilluft på sådär 18 grader när det är riktigt kallt ute. Gör man fel och ställer FTX eftervärmaren på t.ex. 24 grader så kan den sluka el och ge värme som värmepumpen/-arna istället borde gjort.

Edit: Menade du "Elvärme" "h" eller "kWh" när du skrev inlägg #6? Posten anger tydligen "Produktens totala el-användning" enligt manualen och inte enbart el-spetsen så då kan det stämma med kompressorns etc förbrukning.
« Senast ändrad: 29 maj 2024, 10:50:15 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad tokan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
SV: Göra värmapumpen strömlös?
« Svar #14 skrivet: 29 maj 2024, 10:48:34 »
El-patronen i värmepumpen har arbetat för mycket i genomsnitt per år och kompressorn alldeles för lite. Sedan vad exakt det beror på kan jag inte säga Sc:,h

Om FTX-aggregatet är rätt inställt så ventilerar det huset genom att återvinna värme i ventilationen och ge komfortvarm tilluft. FTX-aggregat kan ha både elektrisk förvärmning för att klara påfrostning och elektrisk eftervärmare för att ge garanterat komfortvarm tilluft på sådär 18 grader när det är riktigt kallt ute. Gör man fel och ställer FTX eftervärmaren på t.ex. 24 grader så kan den sluka el och ge värme som värmepumpen/-arna istället borde gjort.

Edit: Menade du "Elvärme" "h" eller "kWh" när du skrev inlägg #6?

Den elen som pumpen dragit under hela tiden är i kwh. Alltså 22390kwh.
Vi har eftervärme på FTXen som används på vintern. Har haft elmätare på hela aggregatet sedan i november så den har jag koll på vad den drar och den drar lite så klart när det är som kallast men inga hiskeliga mängder.
CTC EcoEl med EcoAir 105, 1½-plansvilla i Skaraborg byggd 2008. Endast bottenplanet 97m2 värms av pumpen. Övervåningen av luft/luftvärmepump och ftx.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!