0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min gissning är att elpatron i CTC är eltjuven, vet inte om den loggar alla kWh som den tar?
Har ni angett lyxläge eller har ett högt börvärde för tappvarmvatten så kan elpatron ligga och värma tappvarmvatten.
Kompressor drifttid är bara drygt 1000 timmar per år! Väldigt lite! Någon måste stoppa kompressorn från att arbeta normalt. Värmepumpen behöver verkligen undersökas.
Nej nu på sommaren går ju bara värmepumpen kort tid ett par gånger per dygn för att göra varmvatten. Jag tänker på den genomsnittliga gångtiden per år sedan den installerades en gång i tiden.
El-patronen i värmepumpen har arbetat för mycket i genomsnitt per år och kompressorn alldeles för lite. Sedan vad exakt det beror på kan jag inte säga Om FTX-aggregatet är rätt inställt så ventilerar det huset genom att återvinna värme i ventilationen och ge komfortvarm tilluft. FTX-aggregat kan ha både elektrisk förvärmning för att klara påfrostning och elektrisk eftervärmare för att ge garanterat komfortvarm tilluft på sådär 18 grader när det är riktigt kallt ute. Gör man fel och ställer FTX eftervärmaren på t.ex. 24 grader så kan den sluka el och ge värme som värmepumpen/-arna istället borde gjort. Edit: Menade du "Elvärme" "h" eller "kWh" när du skrev inlägg #6?