Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dockningsprincip  (läst 378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Dockningsprincip
« skrivet: 24 maj 2024, 09:14:12 »
Finns någon som kan bekräfta för mig att det med denna dockningsprincip från Nibe endast erhålls förvärmning (i -CP1) av tappvatten vid vedeldning och att man vid vedeldning en vecka utan att använda speciellt mycket varmvatten kan ha en kall tank (-CP1.1) som varmvattnet slingas igenom innan tappning?

https://nordicvarmesystem.se/wp-content/uploads/2024/01/Prioriterad-tillsats-NIBE-S1155.pdf
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Dockningsprincip
« Svar #1 skrivet: 24 maj 2024, 09:25:53 »
CP1.1 kallnar aldrig eftersom den hålls varm med värmepumpen. CP1 levererar fullvarmt vatten när det finns. Förbrukar man lite mer vatten så behöver inte värmepumpen toppa upp CP1.1, förmodligen sällan det händer i praktiken, utan lite kompensering av värmeförluster ägnar sig säkert värmepumpen sig åt ett par gånger om dagen bara.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dockningsprincip
« Svar #2 skrivet: 24 maj 2024, 09:34:38 »
CP1.1 kallnar aldrig eftersom den hålls varm med värmepumpen. CP1 levererar fullvarmt vatten när det finns. Förbrukar man lite mer vatten så behöver inte värmepumpen toppa upp CP1.1, förmodligen sällan det händer i praktiken, utan lite kompensering av värmeförluster ägnar sig säkert värmepumpen sig åt ett par gånger om dagen bara.

Det är sant! Är det inte ganska onödigt att VP gör varmvatten när värmen finns i "överflöd" från vedpannan?

Ett annat scenario (ganska specifikt för mig kanske...): Strömavbrott, jag har UPS till cirkulationspumpar och styrsystem med inte kompressor. Då hade det varit fint med varmvattenhållning av vedpanna, men det får man inte i detta system.

Smidigaste sättet att då få varmvatten är kanske inte att lösa det med vedpannan utan på vedspisen. Annars var min tanke att sätta en slinga (manuellt avstängningsbar/öppningsbar) så att pannvattnet slingas i -CP1.1 innan shunt på framledningen.
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Dockningsprincip
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2024, 10:12:56 »
Jo så är det, men toppa upp värmeförluster 5 minuter varje 5:e timme blir inte mycket som i sig som en ren utgift, speciellt om man lägger det på rätt tider med lågt elpris. Man kan köpa prylar som löser det problemet för de pengarna, svårt att få till avkastningen. All extra styr och regler öppnar för komfortstörningar och reparationskostnader. Gör man allt själv så går man säkert +- noll på det i alla fall. Ibland har de nedtystade tvångstankarna ett högre värde.

Det kryper allt närmare åt varför det är bra med 1 enda tank om möjligt. Men sällan ser det ut så på befintligt vedsystem. Anslutningsfattigt och 2-4 tankar. Om du ställer upp temperaturen på FQ1 så högt att det är skållningsrisk, då går värmepumpen mindre eftersom CP1.1 toppas upp temperaturmässigt varje spolning.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dockningsprincip
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2024, 11:06:01 »
Jo så är det, men toppa upp värmeförluster 5 minuter varje 5:e timme blir inte mycket som i sig som en ren utgift, speciellt om man lägger det på rätt tider med lågt elpris. Man kan köpa prylar som löser det problemet för de pengarna, svårt att få till avkastningen. All extra styr och regler öppnar för komfortstörningar och reparationskostnader. Gör man allt själv så går man säkert +- noll på det i alla fall. Ibland har de nedtystade tvångstankarna ett högre värde.

Det kryper allt närmare åt varför det är bra med 1 enda tank om möjligt. Men sällan ser det ut så på befintligt vedsystem. Anslutningsfattigt och 2-4 tankar. Om du ställer upp temperaturen på FQ1 så högt att det är skållningsrisk, då går värmepumpen mindre eftersom CP1.1 toppas upp temperaturmässigt varje spolning.

Ja jag tackar för de nyktra inslagen. Tror att vi vid strömavbrott (bor lantligt så inte osannolikt) får värma varmvatten på vedspis.. Den extra slingan går ju att koppla in i efterhand om så skulle önskas.

Effectas dockningsprincip ser ut att skilja lite från Nibes, men visst är det mest att Effectas har ytterligare en acktank (volym) som skiljer, eller missar jag något? Ja förutom att det är en S1255 istället för S1155..

https://varme.effecta.se/nibe-varmepump-vedpanna

Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dockningsprincip
« Svar #5 skrivet: 24 maj 2024, 17:46:57 »
i effekta fallet så kommer VV från panna och går igenom VP inget fel i det igentligen. När pannan är varm såblir även VP:s VV uppvärmd till vad pannan ger och det blir ca 70 C och det klarar VP av. SEn hur det ska styras med panna och VP när tanken är tom på värme, är en annan sak. Att köpa det som föreslås för ca 7 kkr är överkurs och går att få till det med andra saker som är basic.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dockningsprincip
« Svar #6 skrivet: 24 maj 2024, 21:14:08 »
i effekta fallet så kommer VV från panna och går igenom VP inget fel i det igentligen. När pannan är varm såblir även VP:s VV uppvärmd till vad pannan ger och det blir ca 70 C och det klarar VP av. SEn hur det ska styras med panna och VP när tanken är tom på värme, är en annan sak. Att köpa det som föreslås för ca 7 kkr är överkurs och går att få till det med andra saker som är basic.

Jag kanske missförstår diagrammet men jag tycker det ser ut som att VVB i VP värms via slingan däri och att den kommer ifrån radiatorreturen? Det borde inte bli 70 grader i så fall, och snarare riskera att hålla VVB i legionellatillväxttemp. Så jag antar att jag missförstår diagrammet :D
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4777
  • Karma +1/-2
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dockningsprincip
« Svar #7 skrivet: 24 maj 2024, 21:37:14 »
Eldar du så kommer VV att anta minst 60C i tanken och gå över till VP, då finns inget att oroa sig för. dom är stendöda, dom du tänker på. Och så länge som VV kan bli minst 55 C i ianken så är dom stendöda. Efter det så finns inget kvar, som kan växa.

Utloggad Aethel

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Dockningsprincip
« Svar #8 skrivet: 24 maj 2024, 21:44:50 »
Eldar du så kommer VV att anta minst 60C i tanken och gå över till VP, då finns inget att oroa sig för. dom är stendöda, dom du tänker på. Och så länge som VV kan bli minst 55 C i ianken så är dom stendöda. Efter det så finns inget kvar, som kan växa.

Hur blir varmvattnet minst 60 grader om jag eldar? VVB som sitter i Niben på diagrammet "värms" från radiatorreturen eller?
Villa Humle av JM 2009 (1-plan 116 kvm). IVT490 och LLVP (Panasonic HZ25XKE-7). Värme, varmvatten och ventilation: ca 4000 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!