Satte igång min BergVPanläggning i februari och har fått "justera" nivån i expansionskärlet på kalla sidan ca var tredje dag.
Det som händer är att när pumpen inte är igång är det övertryck i kalla sidans exp kärl, så öppnar jag "kranen" uppe på så stiger nivån och det sprutar brine upp i taket. När pumpen går så blir det ett undertryck så om jag öppnar kranen då så sjunker nivån i exp kärlet till ca 2/3 delar av kärlets nivå.
Då så kanske ni tänker, släpp in luft i exp kärlet till 2/3 nivå när pumpen går så är allt frid o fröjd (vilket jag också gör). Problemet är att ca tre dagar senare har nivån krupit upp till fullt exp kärl (om det på nåt sätt är pyspunka i kranen uppe på exp kärlet låter jag vara osagt) och då upprepas proceduren. Pump igång, och jag öppnar kranen på exp kärlet och det sugs in luft till en lämplig nivå.
Fråga 1: Ska det vara såhär? Jag menar olika tryckskillnader vid på och av.
Fråga 2: Ska jag försiktigtvis släppa ut när pumpen är avslagen tills övertrycket försvunnit och se till så nivån ligger rätt med pumpen av? men vad händer då när pumpen startar går nivån ner för mycket så luft från exp kärl riskerar att komma in i "systemet".
Fråga 3: Eller ska jag försöka täta kranen uppe på bättre.(inte för att jag ser att det kan läka så mycket där som det är)
Tack på förhand
Linke