Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Oljud frÃ¥n Nibe Fighter 310P  (läst 556 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mathny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Oljud från Nibe Fighter 310P
« skrivet: 19 maj 2024, 21:57:02 »
Igår började min Nibe Fighter 310P med märkliga höga kortvariga ljud. De har aldrig uppstått förut.

Först tänkte jag att jag med ord skulle beskriva hur ljudet lät, men sen kom jag på att det är år 2024, så filmade och spelade in istället. Här är länken:

Har för tillfället ställt maskinen i R-läge. Oljudet försvinner.

Kan det vara något annat än kompressorn som gett upp?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #1 skrivet: 19 maj 2024, 22:16:16 »
Låter precis som att kompressorn har havererat. Man får räkna med runt 10 år för kompressorn på dessa modeller av frånluftsvärmepump med propan som kylmedia. Motorskyddet klickar ovanligt ofta tycker jag. Lätt att se på kanal 04 och 05 om kompressorn fungerar. Man kan stänga av strömmen på väggen, fälla ner el-panelen och skruva bort kompressorns matningskabel från det stora reläkortet position 1 - 3. Då slipper man ljudet även om man inte kör i R-läget.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2024, 09:08:39 »
Kanal 4 och 5 tyder på att kompressorn inte ger nått alls, 26 C på båda.
Så då är troligen kompressorn helt slut.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3649
  • Karma +3/-0
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #3 skrivet: 20 maj 2024, 09:31:24 »
Motorskyddet klickar ovanligt ofta tycker jag.
Shuntrelä stängsignal väl? Låter ofta så från min när börvärde inte kan nås. Tystnar om man stänger av cirkulationspump/värme.

Kompressorhaveri ja.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #4 skrivet: 20 maj 2024, 09:57:01 »
Jo precis, insåg det sedan att mycket av klickandet man kan höra är från relä till shuntmotorn. Den står ju och tuggar på ändläget eftersom vinterläget är aktivt för att få varmvatten från el-patronen istället. Men man borde kunna ställa den i sommarläge och trycka två gånger på Extra varmvatten så slipper man shuntreläet.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mathny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2024, 20:24:57 »
Tack för svar! Det var vad jag misstänkte, men inte ville höra  :)

Har läst här förut att det rekommenderades att montera en kompressor för Nibe 360P vid utbyte. Att den skulle passa fästet och ha samma volym och således passa ihop med förångaren. Stämmer det att det är den här: https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-kompressor/027-kompressor-till-nibe-franluftspumpar-18190.html#&gid=1&pid=5


Jo precis, insåg det sedan att mycket av klickandet man kan höra är från relä till shuntmotorn. Den står ju och tuggar på ändläget eftersom vinterläget är aktivt för att få varmvatten från el-patronen istället. Men man borde kunna ställa den i sommarläge och trycka två gånger på Extra varmvatten så slipper man shuntreläet.

Du tänker att man kör igång den i normalläge, blockerar cirkulationspumpen och konstant extra varmvatten?

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #6 skrivet: 21 maj 2024, 21:19:43 »
Nej det är 650 W kompressor med bipack till Fighter 360P du ska ha om du har 310P. Sedan utbyteskit med 360P expansionsventil och torkfilter. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-kompressor/kompressor-nibe-f360.html samt https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/068-utbytesenhet-expansionsventil-och-torkfilter.html

Precis, sätter på i normalläge och inaktiverar el-patronen och stänger av värmen (cirkulationspumpen) samt aktiverar Extra varmvatten permanent genom dubbla tryck på Extra varmvatten-knappen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mathny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #7 skrivet: 22 maj 2024, 17:06:22 »
Nej det är 650 W kompressor med bipack till Fighter 360P du ska ha om du har 310P. Sedan utbyteskit med 360P expansionsventil och torkfilter. https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-kompressor/kompressor-nibe-f360.html samt https://jsenergi.com/reservdelar-nibe/nibe-frnluft/fighter-360p-135kw-cu-089370/068-utbytesenhet-expansionsventil-och-torkfilter.html

Precis, sätter på i normalläge och inaktiverar el-patronen och stänger av värmen (cirkulationspumpen) samt aktiverar Extra varmvatten permanent genom dubbla tryck på Extra varmvatten-knappen.

Tack, ska testa det med sommar-läget!!

Ja, just det, det var nu den till 360P jag tänkte på!
Om prylarna går på 16-17 tusen kan jag väl tänka mig att hela bytet går loss på 20-25 tusen.

Det mÃ¥ste väl ändÃ¥ vara bättre än atr byta ut hela pumpen för 75 tusen…? Bytte ändÃ¥ hela förÃ¥ngaren i vintras… Vad mer kan gÃ¥ sönder  ;)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #8 skrivet: 22 maj 2024, 17:35:21 »
Va, bytte du bara förångaren i vintras?? Normalt byter man allt på en och samma gång om de hunnit bli många år gamla.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mathny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #9 skrivet: 22 maj 2024, 18:47:34 »
Va, bytte du bara förångaren i vintras?? Normalt byter man allt på en och samma gång om de hunnit bli många år gamla.

Ja, jo, bara förångaren. Fem månader sen. Jag insåg att det var gas-läck någonstans och boven var inne i förångaren, så den byttes för 14 tusen.

Men inte är det pengarna i sjön att lägga ytterligare 25..?  ???

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9779
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #10 skrivet: 22 maj 2024, 20:13:00 »
Synd. Förångaren kostar runt 4 tkr https://www.eldkraft.se/produkt/Forangare-F200310360-Nibe. Du hade lätt kunnat spara 10 tkr på att byta allt på en och samma gång. Har man väl börjat reparera är det väl lika bra att fortsätta på det spåret tycker jag... Annars köper man nytt första gången något går sönder och hoppas ha garanti eller försäkringar som gäller om något går sönder.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad mathny

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Oljud från Nibe Fighter 310P
« Svar #11 skrivet: 24 maj 2024, 08:33:19 »
Synd. Förångaren kostar runt 4 tkr https://www.eldkraft.se/produkt/Forangare-F200310360-Nibe. Du hade lätt kunnat spara 10 tkr på att byta allt på en och samma gång. Har man väl börjat reparera är det väl lika bra att fortsätta på det spåret tycker jag... Annars köper man nytt första gången något går sönder och hoppas ha garanti eller försäkringar som gäller om något går sönder.

Så är det nog… Men bara att bita i det sura äpplet.

Det är för övrigt ett fantastiskt forum det här!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!