0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om man ska satsa på fjärrvärme eller inte beror mycket på var man bor? På vissa orter är det ett kommunalt energiverk som eldar med t.ex. sopor eller tar restvärme från stora industrier på orten och på så sätt har låga kostnader. På andra orter sköts fjärrvärmen av vinstdrivande storbolag och eldar med skogsflis om blivit mycket dyrare senaste åren och nu vill dessutom EU-kommissionen att man inte ska få elda med skogsflis längre utan toppar, grenar och rötter etc ska få ligga kvar i skogen på hyggena. De leder till ännu högre fjärrvärmepriser på de drabbade orterna. Om fjärrvärme inte är aktuellt så är nya NIBE S735-7 ett mycket intressant alternativ. Med 1-planshus har man också goda möjligheter att ordna bättre isolering av avluftskanalen eftersom detta kan behövas då avluften kan bli ner till -19 °C med S735. Jag skulle i samband med det också passa på att inkludera garagets ventilation i frånluften även om det kräver ett brandspjäll som kan vara enkelt fjädrande. Bor man uppe i Norrland och/eller vill ha kyla på sommaren passar det bra att komplettera med en luftluftvärmepump.
Jag kollade lite på Nibes egna indata. (Det gick inte att ladda upp bilden här).Vid DVUT får man förmoda att värmepumpen behöver gå på max och att framledningstemperaturen är 35 grader.De siffror jag kan hitta hos Nibe för ventilationsflödet 55 l/s är: avgiven effekt = 4,33 kW och COP = 2,94.Så så långt kan man tycka att det stämmer hyfsat bra.Vid varmare utetemperaturer klarar man sig med en lägre framledningstemperatur och effektbehovet minskar vilket medför att värmepumpen kan gå på ett lägre varvtal. Då får man ett högre COP och mindre eller ingen elspets.(Inom parentes kan nämnas att tappvarmvatten inte ingår i SCOP-siffran. Ofta anges SCOP för medelklimat. Det betyder att huset finns i Strasbourg i Frankrike. Då blir det gärna lite bättre siffror.)Och...Jag ser på din länkade beräkning att husets maxeffektbehov är 7403 Watt. Det är nog därför som det blir en hel del el-spets.När elpatronen aktiveras för elspets så kan den gå in i olika effektsteg. Men den kan inte gå in med exempelvis 123 Watt om det lägsta steget är 500 Watt. Den klämmer till med 500 Watt så fort det behövs elspets och flera hela steg efter det, om det behövs. Detta påverkar det redovisade effektbehovet vid DVUT.
Jag kollade lite på Nibes egna indata. (Det gick inte att ladda upp bilden här).