0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Min ambition när jag bytte pump var att få möjlighet att maximera utnyttjandet av solel, har 12kW i söderläge, så jag bestämde mig för att inkludera en UKV500 till systemet samt ECS40 för respektive klimatsystem.När solsäsongen började, slutet på Mars, så la jag in schema som spärrar pumpen mellan 0630--1100 och 1530--1900 för att säkerställa att sälja el när den är som dyrast(stämmer de flesta dagarna) alternativt när jag senare i år går över till rörligt elpris, minimerar min förbrukning under högpris. Sen har jag lagt in ett "solläge" mellan 1100--1530 där inne temp höjs från 18,5=>20 samt UKV500 får +10 i förskjutning och varmvattenbehov satt till stort. I början på April sjönk UKV ner till ca 20C innan solläge började värma men nu i Maj landar den över 30C.Inser att höjning av innetemp är onödigt så länge UKV500 är varmare än önskad framledning så det kan jag skippa...Pumpen har spärrband från 69Hz och uppåt pga. klen borra.Jag har med dessa inställningar i princip helt soldriven värme/varmvatten från April till Oktober, förutsatt att väder tillåter Är det några nackdelar med att köra på detta sätt?EDIT:Övrig tid på året kör jag utan schema i.e. normal drift.
Trevligt!Du har timpris va? Stänger din växelriktare av, vid negativt elpris?Raddar eller golvvärme?
Varför vill du köra extra sällan? Desto lägre temperatur desto mindre slitsamt för pumpen. Energin är väl fri varje dag?Jag hade laddat med lite mer dynamiskt tänk. Om det är mulet dagen efter så hade jag höjt tillräckligt dagen innan.
Jag har med dessa inställningar i princip helt soldriven värme/varmvatten från April till Oktober, förutsatt att väder tillåter Är det några nackdelar med att köra på detta sätt?EDIT:Övrig tid på året kör jag utan schema i.e. normal drift.
Så jag förstår nog inte vitsen med att värma en UKV500 något överhuvtaget under sommarhalvåret??
Men däremot vore det bra under vintern, så jag har funderat på hur man kan enklast kan lösa detta? Vad finns det för andra alternativ än shuntgrupper?
Detta var vad som triggade UKV spåret för mig, nu kan jag spärra pumpen vid högpris nån timme några gånger per dag utan att påverka inne temperaturer, när priser springer iväg