Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?  (läst 975 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pathe915

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #15 skrivet: 10 maj 2024, 16:23:45 »
Bra. Kompressorbyte med tillhörande delar är ett standardjobb så du ska kunna få ett fast pris. Borde landa på runt 25 KSEK.

När den är nyare än 2013 så ska det finnas en nätverkskabel färdig på baksidan längst bakom display-modulen. Kan vara svår att fiska fram. Går att ansluta direkt i display-modulen också.

Tack, bra info. Om jag förstått saken rätt så ska vi ha tagit över försäkring från Arctic och när jag söker på pumpen där så är den försäkrad. Om det stämmer så får dom byta displaymodulen samtidigt för hjulet lever sitt eget liv när man bläddrar i menyer.

Den är byggd december 2013.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #16 skrivet: 10 maj 2024, 17:06:22 »
Det är ju toppen att den fortfarande är försäkrad i Arctic när det nu blir mycket som behöver fixas! Kanske hemförsäkringen ger lite grann också. Mjukvaran behöver förmodligen uppdateras också. Problemet med ratten på displaymodulen blir delvis bättre med ny mjukvara, fast säkrast är ju att byta hela modulen.

DÃ¥ stämmer inte NIBE's installationsmanualer helt exakt, eller sÃ¥ har den kanske redan reparerats en gÃ¥ng tidigare(?) Elpatron 5,6 kW fanns bara kv 4 2015 enligt manualerna. Hur som helst är den i en vanlig Ã¥lder för kompressorhaveri. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #17 skrivet: 10 maj 2024, 18:11:30 »
Jag kan kolla BT16 och BT21 men jag är osäker på om kompressorn faktiskt kör som den ska nu så värdena kanske inte säger något.

Under 3.2 Kompressorinfo så påstår den att kompressorn kör men när jag kollar hur mycket ström den faktiskt drar från centralen så säger energimätaren för värmepumpen 60 W totalt på alla tre faser.Men då sitter även cirkulationspumpen för golvvärmen på samma mätare så troligen är det den som drar.

Enligt 3.1 Serviceinfo så är det 0 A på L1, L2 och L3.

Dina elklämmor för F370 är ej installerade, därför ser du 0/0/0 A i servicemenyn!  tummenupp

Är det konstaterat att kompressorn havererat?
Tycker att den borde larma pÃ¥ nÃ¥t sätt?  Sc:,h

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #18 skrivet: 10 maj 2024, 18:54:01 »
Bland det första en servicetekniker gör är givetvis att undersöka kompressorn och hur det lÃ¥ter om den startar överhuvudtaget. Finns enbart ett termomekaniskt motorskydd sÃ¥ det ges ingen felsignal till styrsystemet om det inte rör sig  lÃ¥g- eller högtryckslarm. Vid vanligt lagerhaveri sÃ¥ stannar bara kompressorn och gÃ¥r inte att starta om.

Effektvakten till el-patronen och strömspolarna har man ingen direkt nytta av när man har fjärrvärme istället för el-tillsats.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pathe915

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #19 skrivet: 11 maj 2024, 21:16:23 »
Dina elklämmor för F370 är ej installerade, därför ser du 0/0/0 A i servicemenyn!  tummenupp

Är det konstaterat att kompressorn havererat?
Tycker att den borde larma pÃ¥ nÃ¥t sätt?  Sc:,h

Aha, jag trodde det var pumpens egna förbrukning men det är alltså effektvaktens data om hela anläggningens förbrukning?

Nej, det är inte konstaterat ännu att kompressorn havererat. Tekniker skulle återkomma på måndag så får dom ta sig ut hit och titta på pumpen.

Men vi kan i vart fall vara säkra på att kompressorn inte kör eftersom jag kan mäta effektförbrukningen.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1754
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #20 skrivet: 11 maj 2024, 22:21:32 »
Aha, jag trodde det var pumpens egna förbrukning men det är alltså effektvaktens data om hela anläggningens förbrukning?

Nej, det är inte konstaterat ännu att kompressorn havererat. Tekniker skulle återkomma på måndag så får dom ta sig ut hit och titta på pumpen.

Men vi kan i vart fall vara säkra på att kompressorn inte kör eftersom jag kan mäta effektförbrukningen.

Precis, inkommande el, sätter man oftast strömklämmorna på, så då mäter man hela fastighetens ström.

Utloggad pathe915

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #21 skrivet: 12 maj 2024, 00:06:37 »
Kan detta ha något med mitt problem att göra…? Det är från HAN-porten, ej direkt från pumpen. Så det kan vara något annat.

Har inte provat bryta säkringen till pumpen och se om det försvinner, får prova det imorgon.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #22 skrivet: 12 maj 2024, 10:06:54 »
Surrar det till och klickar från F370 ungefär var 15:e minut kan det vara att den försöker starta kompressorn men det går inte. Du kan prova att snabbstarta kompressorn i meny 5.8 om den inte gjort något eget startförsök senaste ca 5-10 min.
« Senast ändrad: 12 maj 2024, 10:09:48 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pathe915

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #23 skrivet: 12 maj 2024, 16:55:12 »
Bröt säkringen mellan 09.00 och 10.00 och strömspikarna på L1 mätt från HAN-porten försvann. Det är definitivt pumpen.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #24 skrivet: 12 maj 2024, 18:10:11 »
Hoppas att du får en ny kompressor med tillhörande delar imorgon! De borde ha med sig en sådan i servicebilen.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad pathe915

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #25 skrivet: 15 maj 2024, 14:01:01 »
Tekniker har varit på plats och konstaterat att kompressorn är skuren (precis som misstänktes i tråden). Byte planeras kunna utföras om 2-3 veckor till en kostnad om cirka 25 000 kr. Han rekommenderar att även byta expansionsventil samtidigt.

Han nämnde även att om det visar sig att olja kommit in i kretsen och koagulerat så det inte går att spola ur det så rekommenderar han att skrota pumpen.

Kompressorn var stekhet så han ställde pumpen i läge endast tillsats.

Exakt tid för bokning och pris återkommer kontoret med, under tiden försöker jag få klarhet i hemförsäkringen och Arctic-tillägget.

Tack för hjälpen!

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9714
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #26 skrivet: 15 maj 2024, 15:24:49 »
Bra! Vid den här årstiden borde servicefirmorna ha det ganska lugnt och relativt snabbt kunna komma och fixa det. Man byter alltid torkfilter och expansionsventil samtidigt med kompressorn på dessa modeller. Igensatt kondensorslinga är som tur är ovanligt vad jag har hört. Bra att han förde det på tal, det händer att vissa servicetekniker slarvar med renspolningen för att spara tid. Kompressorn har även en kompressorvärmare som värmer den när den är avslagen så den blir brännhet. Här står det lite mer om trygghetsförsäkringen: https://www.nibe.eu/sv-se/support/garanti-och-forsakring/sa-har-fungerar-din-trygghetsforsakringen
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 155
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: LÃ¥g varvattentemperatur Nibe F370?
« Svar #27 skrivet: 19 maj 2024, 14:06:52 »
Känner igen alla fel du beskriver på din F370. Du gjorde helt rätt att teckna extraförsäkringen och den ska väl täcka åldersavdragen från din vanliga försäkring.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!