Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten arbetstank till stor inverter?  (läst 1168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #15 skrivet: 11 maj 2024, 16:02:56 »
Låter klokt att låta dem garantera att det kommer funka, men oavsett är det kanske inte en dum idé att sätta avstängningsventiler till tanken så att den går att byta ut mot större. Anledningen till tråden är dock främst för att jag vill ha problemet löst en gång för alla utan återbesök.

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #16 skrivet: 11 maj 2024, 16:20:11 »
Låter klokt att låta dem garantera att det kommer funka, men oavsett är det kanske inte en dum idé att sätta avstängningsventiler till tanken så att den går att byta ut mot större. Anledningen till tråden är dock främst för att jag vill ha problemet löst en gång för alla utan återbesök.

Eftersom du har VP går direkt på systemet så får du räkna med att du kan få justera flöden etc då delta på systemet förmodligen ändras med tank, om det blir som på mitt system så skiljer det c:a 3-2,5 grader lägre på framledning om man tar båda in i toppen. Men skriv upp hur värden är nu och se hur det sen skiljer sig efter.

Utloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 198
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #17 skrivet: 12 maj 2024, 15:18:18 »
Eftersom du har VP går direkt på systemet så får du räkna med att du kan få justera flöden etc då delta på systemet förmodligen ändras med tank, om det blir som på mitt system så skiljer det c:a 3-2,5 grader lägre på framledning om man tar båda in i toppen. Men skriv upp hur värden är nu och se hur det sen skiljer sig efter.

Jag har loggat hela vintern så det är nog en bra utgångspunkt. Att få lägre framledningstemp är förvisso vad jag är ute efter (i alla fall fördröjd en liten stund framförallt när det är varmare ute och börvärdet är lägre), men däremot är jag osäker på var framledningstempen ska mätas. Ska man flytta framledningsgivaren till efter den externa cirkulationspumpen? Antar att mina kurvor som jag justerat under vintern annars inte stämmer?
« Senast ändrad: 12 maj 2024, 15:21:13 av JockeHX »

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #18 skrivet: 12 maj 2024, 19:24:07 »
Jag har loggat hela vintern så det är nog en bra utgångspunkt. Att få lägre framledningstemp är förvisso vad jag är ute efter (i alla fall fördröjd en liten stund framförallt när det är varmare ute och börvärdet är lägre), men däremot är jag osäker på var framledningstempen ska mätas. Ska man flytta framledningsgivaren till efter den externa cirkulationspumpen? Antar att mina kurvor som jag justerat under vintern annars inte stämmer?

Visst va det så att det var fast flöde nu och sen varva kompressorn efter behov?
Givaren sätter du efter tanken på framledning, före eller efter pump spelar ingen roll.
Förutsatt att flödena blir lika som nu så kanske det räcker att justera upp temp med lika mycket som tempdiff eventuellt minskar.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3623
  • Karma +3/-0
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #19 skrivet: 13 maj 2024, 11:40:05 »
Jag skulle vilja ha en förklaring varför 4-rörs kan vara bättre än 3-rörs? Gärna så detaljerad som möjligt.

Jag har min åsikt, men kanske missar något.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 866
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #20 skrivet: 13 maj 2024, 18:52:47 »
Har du två flöden kan du variera vpns flöde hur du vill oberoende av hur radiatorflödet varierar.
Men jag tänker att det också är en fråga om hur kallt retur flöde det går att få. Tex att koppla på källarbetonggolv vid vp start skulle ge en kallare retur.
Fast egentligen verkar allt handla om nÃ¥gon pissig projekt/produktansvarig pÃ¥ CTC, eller sÃ¥ fÃ¥r hen inget budget för förbättringar. SÃ¥ trÃ¥kigt👎.

Hur menar du?

« Senast ändrad: 13 maj 2024, 19:31:09 av Börje__ »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mÃ¥n + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad nisse175

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 186
  • Karma +0/-0
SV: Liten arbetstank till stor inverter?
« Svar #21 skrivet: 15 maj 2024, 10:19:05 »
Jag skulle vilja ha en förklaring varför 4-rörs kan vara bättre än 3-rörs? Gärna så detaljerad som möjligt.

Jag har min åsikt, men kanske missar något.

Ska försöka med utgång från mina erfarenheter på min anläggning och 100l ukv nibe.

Har provat på min med olika inkopplingar enligt guider här och kommit fram till att i mitt fall så verkar det bäst med 3-rör men med t-kors ovan tanken och 1 i topp och 2 i botten.

1: känns dumt att kyla ner framledning med c:a 3-2,5 grader när jag kan få ut det direkt på slingan istället, endast överskott går ner i tanken samt att slingas returvatten blir högre vilket gör att VP verkar kunna klara lägre utetemp utan tillskott. Beroende på hur flöden ställs och eventuella termostater etc kan jag vid kallt väder även få en kortslutning genom tanken som gör att VP blir piggare och inte verkar då behöva extra tillskott, detta vill jag åstadkomma vid slutet av cykel. Kör jag samma inställning men skiftar mellan t-kors uppe och nere så gör det stor skillnad inne.

Hade jag haft 2 i topp och t-kors i botten så upplever jag att det fungerar sämre.

2:Provade 4-rör men hade nog inte trimmat in flöden tillräckligt bra och med gamla VP som inte var frisk till 100% men i detta fall får jag då en salig omrörning i tanken och i mitt tycke dåliga gångtider med i mitt fall onoff VP. Tanken är som det beskrivs lite för liten på detta sätt.


I JockeHX fall om jag minns rätt så har han fast flöde på CP men kompressor justerar fart. Han behöver bli av med överskottet pga delta och jag tänker mig att mest optimala är 4-rör så att allt får blanda sig ordentligt och det går att få till en jämnare temperatur ut då slingorna går helt fritt från varandra, kompressor borde kunna ställa in sig på en bättre nivå och hålla lugnare tempo. Med 3-rör så tänker jag att det finns risk för större variationer på framledning då det snabbt kan värma vatten ut utan att det blandar sig ordentligt varpå den kan stanna som tidigare.


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!