0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Högre differens på köldbäraren gör att COP minskar något. Det betyder att värmeuttaget från borrhålet minskar då en större del av den producerade värmen tillförs i form av el till kompressorn. Man tar alltså ut lite mindre värme från borrhålet vid högre köldbärardifferens men det handlar bara om någon procent.
Nja, om du tar mindre värme från berget så kyls ju också berget ner MINDRE. Däremot går inte värmepumpen helt optimalt, men hur stor skillnad det är vet jag inte, men Roland skriver att det bara är någon procent. Det beror kanske på hur värmepumpen räcker till i övrigt; om du behöver använda eltillsats/elpatron så kanske den extra elförbrukningen skulle minska om COP var lite högre. Men säkert inte så mycket.När det gäller borrhål så kan man borra två parallella hål som totalt är t ex 210 m. Då blir det lättare för cirkulationspumpen att pumpa.Om du inte redan vet att smutsfiltret för köldbäraren är rent så kan du ju kolla det, så att det inte är smuts som blockerar flödet.
Vad har du för värmepump, och hur djup är borran?Du kyler INTE borrhålet mer med större deltaT, tvärt om, eftersom värmepumpen blir lite mindre effektiv med ett högre deltaT så tar du indre värme ur berget, och mer ur elledningen, men det är som sagt försumbart i det stora hela.Har du en kraftfullare värmepump med högre COP nu efter bytet så är det anledningen till den högre deltaT du ser, en maskin med hög COP sänker utgående KB mer än en med sämre om flödet är detsamma.Jag skulle inte oroa mig för det där alls.
Hur kraftig VP har du räknat med att det behövs.
Det är möjligt att jag har fel men jag min åsikt är att för att få bra COP ska man ha så hög utgående köldbärartemperatur som möjligt. Man kan få en hög ingående köldbärartemperatur genom att strypa köldbärarflöde men det är ingen mening med det. Det vanliga är att effekt osv. anges vid noll grader ingående köldbärartemperatur men jag vet inte vad den standard som det brukar refereras till anger vid vilket köldbärarflöde eller vid vilken temperaturdifferens man ska mäta. Min nyfikenhet därvidlag är inte tillräckligt stor för att vilja köpa den standard man brukar referera till, de är rätt dyra.