0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag har en elberedare stående så det kan ju vara ett alternativ att använda den för varmvatten.Om man skulle skaffa en arbets/volymtank som både värmepumpen och pelletspannan jobbar mot och man sedan tar värme därifrån till värmesystemen, funkar det? Hur hindrar man i sådana fall pelletspannan att överhetta värmepumpen om den går in för att stötta?
Jag har ett liknande problem, är ny medlem och tänkte läsa runt lite innan jag ev ställer en fråga om mitt tilltänkta system.Har hört från installatörer att man ska undvika att köra en LVP ihop med ved eller pelletseldning. De har stött på larmande LVP pga just överhettning.Men att behålla en ved, olje pelletspanna är absoult bäst inför ev kristider utan el, det är kanske det du tänkte på?Så tänker iaf jag och flera ivriga installatörer ville kasta ut min gamla fina Albin kombinationspanna.Då tackade jag helt enkelt nej till deras hjälp och nu funderar jag på att installera själv.Monoblock Daikin som jag kommit över.Om elätet slås ut av fabro Puttin behöver man bara en elreserv för cirkulationspump och ev oljebrännaren.(El är mitt område, men inte VVS)Du kanske är hemme på VVS och kan göra provkopplingar och sen ändra om det funkar dåligt?Det ger jag mig inte på utan behöver ha klart hur det ska vara från början.Mvh/ Max
Jag har ett stort gammalt hus mitt i Jämtland så L/V-värmepump är egentligen inte rätt för mig men som det är just nu så finns det inte ekonomi för berg- eller jordvärme, så pelletspannan får bli kvar ifall pelletsen skulle vara billigare än att köra elpatron de riktigt kalla dagarna.Jag har fortfarande inte kommit på hur jag ska koppla, enligt vissa och ett gammalt Nibe dokument så "bör" man koppla in värmepumpen på returen till shunten. Men min shuntautomatik är ju så klart inställd på att ta mer varmvatten från pannan om den behöver öka värmen och om pannan är kall så kommer den ju inte att vilja ta det varma vattnet som finns på returen utan tar då kallt vatten från pannan. Eller tänker jag fel? Förr eller senare så kommer iofs värmepumpen värma upp pannan genom det varma vattnet den skickar in på returen.
Om man nu ska värma pannan, kan man inte lika gärna koppla in värmepumen så att den skickar in varmvattnet i toppen av pannan och tar kallvatten från botten av pannan, eller finns risken att det blir för stor temperaturskillnad?
Det är slinga i pelletspannan för VV och det har alltid varit begränsad mängd VV, speciellt om man kör på elpatron. Därför har jag länge funderat på att koppla in den elektriska varmvattenberedaren som jag har stående, man kan ju dock förvärma vattnet in i beredaren. Det är en VP som går ON/OFF som jag kom över billigt.
Då kopplar du in VVB i serie med pannan, förvärmt går in på KV och termostatenheten sättes externt utanför VVB. När pannan går så finns det hetvatten till VVB och den värmer inte. När VP går så blir det förvärmning av VV till VVB genom pannan. Hur mycket vatten finns i pannan.