0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Några saker i samman hangetInstallationsbehörighet kontra servicebehörighet. Här blev jag ordentligt lurad när jag köpte en NIBE 370 för några år sen. Trots att jag ställde en konkret fråga om serviceauktorisation. Se upp med detta! Försäkringsbolagen kräver servicebehörighet.Effektvakten. Första pannan i huset, en Elektrostandard AquaES fungerade bra med 16A huvudsäkringar. När jag sen bytte till IVT 490 fick jag problem och fick säkra upp husets huvudsäkringar till 20A. Senaste pannan blev en NIBE F370 där jag är väldigt osäker på effektvaktens funktion. Tror att den bara reglerar på en fas! Så jag har behållit 20A huvudsäkringar. Företaget som installerade NIBE:n hade f.ö. noll koll på effektvaktens funktion! Blev fel först så dom fick göra om installationen. Dessutom hade jag krävt tillgång till 7W panneffekt. När det sen visade sig att pannan då drar 16,9A på L1 fick dom komma och dra ny matningsledning 3X2,5A och säkra upp pannans säkringar till 20A i centralen. Efter en ganska strulig installation har pannan funkat bra, förutom att jag fått fylla upp expansionskärlet med luft. Frågan om det glömdes bort vid installationen