Egentligen en allmän fråga men eftersom huset i fråga har en Daikin Altherma Geo EGSQH10S18AA9W så hamnar den här.
Tvåvåningshus från 1943 med äldre radiatorer, två st Carrier fläktkonvektorer samt vattenburen golvvärme i badrum och mindre vinterträdgård. Radiatorerna har inga koppel men verkar alla vara parallelkopplade (mycket synlig rördragning i nedervåningen som funktionellt är som en källare). Är det då ändå ett tvårörssystem men utan möjlighet att justera hur flödet fördelas mellan radiatorerna? De flesta rör verkar vara rejäla järnrör, inga tunna kopparrör här.
Framledningstemperaturen ligger på 40-41 grader (mätt med Flir One IR-kamera, stämmer också med en termometer som är monterad). Returen är på ca 35 grader så 5-6 graders delta. Är inte deltat lite för litet?
På flera radiatorer så är det väldigt litet temperaturfall, på en handdukstork i ett annars icke uppvärmt badrum verkar det inte vara något temperaturfall alls.
Tidigare ägare var missnöjda med den förra värmepumpen, jag antar att det inte blev varmt nog. Så de bytte till denna 12/13kW Daikin. Men kanske problemet är att radiatorerna inte klarar av att avge tillräckligt värme? Eller är flödet för högt?
I vårt andra hus (>50m2 golvvärme, blandning moderna radiator + AGA thermopanel) har jag justerat golvvärmeshuntar, fördelare och returventiler så att det är ca 10 graders delta mellan framledningstemperatur och returtemperatur. Här upplever jag att värmen är jämnt fördelad samt att huset är relativt energisnålt för att vara från 1927 (energiklass C nedre delen).