0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Slutsats: Eltillskottet är helt spärrat och tillåts inte gå igång för legionellabekämpning när VP:n står i driftläge "värmepump".
Jag har läst någon rekommendation om att vattnet bör värmas till 65 ºC, men jag minns inte var. Det är möjligt att 60 ºC räcker men det är en helt annan sak. Rekommendationen är 65 ºC.
Hmm, de 65ºC du läst om i produktbladet är väl Thermias produktreklam som berättar att pumpens kompressor kan producera mer och varmare vatten.
JO det är så:Vi kör både på framledning och VVB givare, och det är den givaren som först uppnår vald temperatur som kommer att avsluta Legionella driften.Framledningsgivaren kommer avbryta driften om den uppnår en temperatur på 65 C och Varmvattengivaren i Botten på Beredaren kommer att stoppa driften om den uppnår en temperatur på 60 C.Båda fallen kommer att resultera i att Topp temperaturen i VVB:n kommer vara 65 C alltså mer än nog för att ta DÖD på all bakterie tillväxt.// Thermia Support
Min Duo 12:a har sedan röris var här i vintras inte haft en enda timme tillskottsel. Krävs det inte tillskottsel för att komma upp i 60/65 grader? Kan pumpen själv klara detta?