Hejsan!
Jag har ett problem med min ca 3 år gamla Vent 202 där jag återkommande får felkod 5508 (Högtryckslarm). Detta efter att vi investerat i rumstermostater för golvvärmen, eftersom vi ofta hade ojämn värme och dessutom ofta för varmt. Jag vet att det finns många som menar att man inte ska ha rumstermostater utan strypa slingorna korrekt. Det må vara så, men jag känner även många som använder rumstermostater med gott, för att inte säga, med bättre resultat.
Reparatören säger att om rumstermostaterna stryper så har värmen från pumpen ingenstans att ta vägen och utlöser därför ett larm. För mig förefaller det märkligt att pumpen inte ska kunna dra ner på värmen när värmen inte behövs i huset.
Min fråga är om ovan stämmer? Är det alltså så att pumpen inte kan reglera värmen så att den fattar "jaha, nu ska jag inte producera mer värme för det verkar inte behövas i huset", utan ger upp i stället och börjar larma?
Om ovan stämmer så är nästa fråga hur man ska gå till väga så att värmen i huset inte blir för hög? Genom att ändra på värmekurvan?
Om pumpen inte kan köras tillsammans med rumsgivare så känns det som att sälja rumstermostater är rena rama lurendrejeriet...
Tacksam för input från någon som vet hur dessa pumpar fungerar...