0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Ok, men isf har du samma temp retur mätt på element som VP säger att det är vid körning när den närmar sig klar?
Det är inte så enkelt, jag har blandat golvvärme och radiatorer.
Ok men tänker att element tex är hårt strypta men golvvärme värmer upp returen och det du läser av i VP delta är summan av dessa?
Hej Jocke, just fått svar från en CTC ansvarig i Norrland.QUOTELoggarna är på 6 dygn och mycket riktigt så ser vi den avvikelsen den 30:e men inte någon annan tid .Om pumpen startar på -210 gradminuter och det finns ett för litet behov så kommer den att gå upp 5 grader över framledningsbörvärdet där den stannar. Då den stannar på för hög framledningstemp och inte kommit till 0 på gradminutrarna så startar kompressorn inte på de inställda -210 gradminutrarna utan nästa start blir när framledningen går under börvärdet. Den tar alltså inte i de läget hänsyn till inställda gradminuter. I det läget aktiveras också startfördröjningen. Dessa inställningar går inte ändra.När de gäller kurvan så har du en programvara där den visar i diagrammet 5 grader lägre än inställd max framledning pga av att den vill ha ett ”spann” på slutet där den efter varje -100 gradminuter släpper upp framledningen 1 grad alltså så ger den full temp vid -500 gradminuter.Detta kan tyckas onödigt att de syns så och de kommer att ändras på nästa programmvaraUNQUOTEJag har begärt ändring av programvaran för att lösa det där med start-stoppen, antingen öka börvärde-ärvärde differensen till 10 grader eller förbise framledningstemperatruren vid start tills kompressorn hunnit varva ner till 20 rps. Vi får se hur service minded dom är. Jag har by-pass och med VB pump 50% har jag typ 8 grader diff VBin/VBut vid start 50 rps och runt 4 grader när den är nere på 20 rps. Jag har som du också ändrat min kurva uppåt tills vidare./Kent
VP är ju bara intresserad av summan, och i det här fallet är den egentligen inte intresserad av deltat, utan bara vilken framledning den har i jämförelse med börvärde.De element som är strypta är strypta för att de är mindre och inte ska stjäla flöde. Ett större är något strypt för att den är rätt nära pumpen och annars blir deltat över den för lite. Sen sitter termostater på element på ovanvåningen.
Tack Kent!Bra att vi fick svar på frågan om hur många grader över framledningen är jämfört med börvärdet när den stannar. 5 grader över är ju ingenting. Varför i allsindar har de gjort så? Även om jag får skulle få ner framledningstempen vid 50rps ser jag ju redan nu att det här stopp/start var 10:e minut kan inträffa på flera olika sätt.
Hej Jocke,Jag tror att det är ett feltänk av CTC och dom menar nog att fastigheten kan bli för varm och har inte tänkt på start-stopp frekvensen. I verkligheten vet vi ju att nu när vi har ökat kurvan så blir det varmare inne. Jag har 1-rörs system så jag kan justera termostaterna på de radiatorer som är fullt öppna, lite kompensation i alla fall. På 2-rörs system och golvvärme blir det värre. Sedan har vi ju högre energiförbrukining med en högre kurva. Jag satt börvärdet på 35 grader vid ute temp 18 grader och då fick jag den att gå till noll minusgrader. Det är differensen börvärde-VBut som är satt max 5 grader och inte differensen VBin-VBut för den kan vara hur stor som helst i princip.
Nu är jag inte helt inne på den VP. Men är värmebärarpumpen styrd i fart från datan så kan det bli problem. Den ska gå konstant på en fart, min ca 50 % som prov. om den varierar så kan den få för sig att stoppa kompressorn, framledningstempen registreras på röret ut till huset och blir då flödet för litet så blir det även för varmt fram, och kompressorn stoppar. Så om det går att sätta en minfart på VB-pumpen så gör det.
Hur funkar era system utan innegivare aktiv? Normal värme mulna dagar? Jag tänker så det inte blir fel med för hög kurva eller förskjutning i bakgrunden som gör att det inte funkar som antyds i Jockes senare del i senaste inlägget. Vad händer om ni drar ner förskjutning/justering lite extra och aktiverar innegivaren? Så det verkligen blir för kallt när innegivaren inte är med.