0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En genomströmningsberedare som värms av el behöver vara på ca 16.5 kW om den ska klara 39°C med 6 L/m, vilket inte är mycket i en dusch t.ex.Tror att vår gasberedare är på 22 kW om jag inte minns fel.Med effekttaxa, eller låg huvudsäkring är det inte möjligt med en elberedare för genomströmning.Och, den hålls väl också varm hela tiden så att man ska få varmvatten så snart man öppnar kranen?
Effekttaxa mäts ju /timme för det mesta och om din familj duschat i en timme så har du inte uppfostrat dem ordentligt https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/clage-genomstromningsvarmare-cex.html
Jag har läst att du och Tågråttan förvärmer vattnet, detta är nog ganska bra, om jag minns rätt så hade han en tomgångsförbrukning på 0,44kWh. Det är väldigt bra med en väldigt stor kapacitet.Men finns väl inget specifikt i F1245 design som ger förbättringar, vet du?Beredaren skall få plats inom 60x60cm, då blir isoleringen vad den blir, dvs tunn.
Nibe ligger inte i topp, utan i botten? Speaking with dataNär ni är i Spanien, vad är din tomgångsförbrukning om ingen gör åt varmvatten på en vecka?Sedan det andra med att producera efter behov som finns på de billigaste elberedarna, har din det?Vad det gäller mängden varmvatten beror detta på vpns effekt och värmeväxlingen.Skulle inte förvåna mej om många Nibe beredare och andra märken också hinner kallna vid stora uttag, så man får vänta länge då den stora volymen tar tid att värma upp.Min beredare kan ge värme sommartid 24/7 med 7kW effekt då den värmer toppen först med 65°.Har din Nibe spiral eller dubbelmantling?
Nibes beredare värms via en slinga inte via manteln det gör att beredaren kan vara lite större eller lite bättre isolerad på samma plats nu är det ingenting dom är ensamma om men hur som helst förlusterna över året är så små så finns i stort sett inget att tjäna på extra isolering.
Vilka data är det som visar att Nibe ligger i botten och i botten på vad värma vattnet eller förlusterna ?
Vilken typ av beredare är det som värmer med 65 grader i toppen ?
Kravet för maxtaxan är att det ska mätas på 15-minuters intervaller, de två högsta avgör månads effekttaxa. (2027)Din länk bekräftar det jag skrev rörande effektbehov, det blir ca 16.5 kW om man vill ha dusch-varmt vatten och minst 6 liters flöde.Jag har helst 10 liters flöde när jag duschar.Den där beredaren är på 11.5 eller 13 kW och min 2 liter, max 5 liters flöde/minut och höjer temperaturen med 28 grader.6 liter och duschvarmt (Jag har gärna 40 grader) så blir det mer än 13 kW i alla fall.Men alla blir ju lyckliga på sitt, vill man skölja av tvålen från flinten med 2 liter/minut och 5.5 kW så går det säkert bra också.Mina mer håriga familjemedlemmar klagade på mig när jag satte in en 4.5 liters vattensparare i duschen för ett par år sedan.Det tar ju otroligt med tid för en person med mycket och långt hår att få ur schampot med sparvattenflöde.Jag fick ta emot så mycket glåpord att den brickan försvann samma dag...
Jag försöker undersöka detta i verkliga verkligheten.Rickard svarade 0,75 kWh, exklusive legionella körningar.F1245 har sämre energiklassning än nyare Thermia, IVT och Nibe. Sedan om det fokuserar mer på varmvatten produktion eller inte vet jag inte.Det jag sett är att effektiviteten är 126% på nya Nibe, vilket är mycket dåligt om man utgår ifrån att COP 3 är 300%!?Förluster på 0,3 kWh/dygn är bra, inte >0,75 kWh. Sedan totalen vad som går åt, 1-1,5 kWh tycker jag verkar ok.
Det är min, med hetgas på 85-90°C
Lite sparsamt med info vilken typ av beredare som din är men tveksam till att den värmer toppen på beredaren med 65 grader vid tappning 24/7.