Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling  (läst 2251 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« skrivet: 20 maj 2006, 16:19:59 »
Har haft mitt värmesystem gående baklänges (Tack för hjälpen på forumet att hitta det problemet). Installatören var här i fredags och kopplade om, så nu går radiatorkretsen åt rätt håll med förhoppningsvis en varmare vinter att vänta. Men nu upptäcker jag att varmvattentempen sjunker rejält snabbt. Efter en laddning till 55 grC, så är tempen nere på 47 grader på mindre än 10 minuter. Samtidigt ser jag att radiatorkretsens temp har stigit ca 1 grad. För mig ser det ut som om radiatorkretsen ligger och kyler varmvattenberedaren. Är det möjligt?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« Svar #1 skrivet: 20 maj 2006, 18:27:59 »
Kontrolera om växelventilen kärvar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« Svar #2 skrivet: 20 maj 2006, 20:34:57 »
Kan någon ge mig lite guidning hur man kollar den? Var sitter den?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« Svar #3 skrivet: 21 maj 2006, 00:28:35 »
Sjunker det snabbt till 47 & senb stannar där så beror det på att inermanteln bara vart 47 grader varm, medans yttermanteln vart 55 grader.
"felet" är för högt flöde & det finns ingen justering för det, om du inte bygger en egen.

eller fortsäter vattnet sjunka i samma takt? då kan det vara en otät trevägsventil.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« Svar #4 skrivet: 21 maj 2006, 09:37:32 »
Jag kollade hur växelventilen betedde sig. Skall  den lilla plastpiggen som löper i spÃ¥ret gÃ¥ ända mot "botten" pÃ¥ spÃ¥ret efter en värmning av varmvattnet? Min stannar vid ca 80% , sÃ¥ den gÃ¥r inte fullt i botten. Det ser ut som om ventilen löper väldigt segt. Det tar säkert 15 sekunder frÃ¥n det ena läget till det andra. Normalt? Dessutom verkar det bli betydligt bättre om man avslutar värmeperioden med att lÃ¥ta pumpen värma radiatorvatten. DÃ¥ hÃ¥ller sig tempen bättre i varmvattenberedaren.
CarMan, vilket flöde skulle vara för högt enligt in teori?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« Svar #5 skrivet: 21 maj 2006, 22:06:26 »
Jag kollade hur växelventilen betedde sig. Skall  den lilla plastpiggen som löper i spÃ¥ret gÃ¥ ända mot "botten" pÃ¥ spÃ¥ret efter en värmning av varmvattnet? Min stannar vid ca 80% , sÃ¥ den gÃ¥r inte fullt i botten. Det ser ut som om ventilen löper väldigt segt. Det tar säkert 15 sekunder frÃ¥n det ena läget till det andra. Normalt? Dessutom verkar det bli betydligt bättre om man avslutar värmeperioden med att lÃ¥ta pumpen värma radiatorvatten. DÃ¥ hÃ¥ller sig tempen bättre i varmvattenberedaren.
CarMan, vilket flöde skulle vara för högt enligt in teori?

Flödet/ hastigheten på vattnet som sirkulerar mellan värmepumpen & dubblemanteln. detat flöde har ingen strypning på en 12 modell & kan därmed inte ställas.
har man en stor pump med hög effekt så får man ingen bra funktion på varmvatten laddning i en 12 modell.

angående trevägsventilen så har jag inte kollat min just nu, men har för mig att min slår öven på 3-5 sek. Kan du hjälpa ventilen genom att dra i plastpiggen o se om den går längre?


du kan ju stänga av värmeproruktionen o kolla om varmvattnet håller sig varmt längre. Gör det det så läcker trevägsventilen. När man stänger av värmeproduktionen så stannar ju sirkulationspumpen & då sirkulerar ju inte avttnet så det kan inte kyla varmvattnet
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Varmvattentemp sjunker snabbt efter omkoppling
« Svar #6 skrivet: 28 maj 2006, 16:47:58 »
Det var trevägaren som kärvade. Jag fick den utbytt och nu är varmvattentempen stabil när inget varmvatten tappas
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!