0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Det Valiant beskriver är ett separat shuntsystem av typen som funnits även i F-modellerna.Nibe gör numera skillnad på Klimatsystem (shuntsystem) och zoner, det kan finnas flera zoner inom samma klimatsystem just för att man ska kunna göra som du tänkt och styra enskilda termostater m.m.Har du rumsgivare som styr resten av huset kommer den känna av att du behöver mer effekt och höja framledningen men reagerar nog inte blixtsnabbt.
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta hur detta system fungerar? Flera zoner, visst, jag kan kanske välja mellan 4 olika termostater i huset. Men faktum, enligt min uppfattning, om det går ut stigartemperatur på exempelvis 40C, måste väl alla element få 40C. En nibe S1256 har ju bara ett rör ut för stigaren, och 1 rör för returen. Det verkar som om Nibe säljer trådlösa batteridrivna termostater, SRV10, som kan kopplas till pannan, och detta skapar då zoner. Visst, detta går ju att styra med UpLink.Jag är endast nyfiken, ej kritisk
Hur som helst; behöver man inte i alla fall en innegivare till pumpen i mitt "styrande" rum (kök/vardagsrum/matrum)?