0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så här påstås det i artikel:"En hybridpanel producerar lika mycket energi som ca 10 meter borrhål normalt kan leverera per år. Den återladdning och avlastning som solvärme bistår med kompletterar den naturliga återladdningen från omgivande berg. Detta ger ett underdimensionerat och/eller kallt borrhål möjlighet att återhämta sig och prestera som bäst när det behövs som mest under vintern."
Läste om hybridpaneler som både ger el och möjlighet att värma köldbäraren och funderar nu om man kan "ladda" borran genom att värma köldbärare retur med tex. Golvärmekabel under solsäsongen(om man har solpaneler) då det finns överskott av el o därmed återladda hålet?
Jag satte in en 2kW elpatron i vår VVB och när ja exporterar mer än 3kW slås den på och när jag exporterar mindre än 0,5kW stängs den av.Frun älskar att vi har riktigt varmt varmvatten när solen skiner.
Har samma tanke, har en UKV500 som jag tänker "maxa" till 70-80C när elen inte lönar sig att sälja, löser större delen av sommarens behov av värme
UKV 500, är det en arbetstank, hur regleras sedan flödet till elementen?