Hej!
Är lite i valet och kvalet över den bästa kyl-lösningen för min tegelvilla från -75 och tänkte höra om någon har något bra förslag?
Huset är 127m² + 127m² inredd källare + 30m² varmgarage stort. Stora treglasfönsterpartier på hela övervåningen som släpper in ordentligt med sol på sommaren. Bergvärme (16kw, 225m borrhål) med rejält tilltagna radiatorer på ovanplan och golvvärme i källaren värmer fint på vintern, nyligen installerat FTX-system hjälper också till att värma (genom värmeväxlingen, aldrig el) samt bidrar med härlig friskluft. Frikyla finns lite halvdant kopplat från borrhålet, går upp till en gammal illalåtande fläktkonvektor i hallen som bara kyler om man står direkt framför den.
Nattkylan från FTX-system hjälper lite om sommaren, men de stora fönsterpartierna släpper in otroligt mycket värme. Så vad vore den bästa kyllösningen tro? Alternativ jag har funderat på:
1. Dra om frikylan upp till vinden istället och hänga på ett kylbatteri på FTX-systemet. Jag har dock hört att det är för dåligt lufttryck i ett FTX för att kunna kyla märkbart, kan det stämma?
2. Investera i en ny fläktkonvektor för frikylan i hallen, skulle en mer modern kunna göra någon skillnad? Förresten, skulle man kunna hänga på innerdelen av en luftvärmepump här istället?
3. Investera i markiser till de stora fönsterpartierna (skulle såklart kunna kombineras med något av de andra alternativen).
4. Installera en luft-luftvärmepump som egentligen enbart kommer användas för kyla, då bergvärmen redan värmen väldigt effektivt.
Alla tips och råd uppskattas!