0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattar inte det med FTX , dom är för klena och ska ha tillskott för att värma huset, samt massor med luft genom sig för att kunna jobba, kostar många kronor som ska hämtas hem. Men så är trenden nu och framför allt det med något som BBR säger ska vara i ett hus idag.
Hej ! Vi behöver byta ut vår CTC ecoEL någonting luft/vattenvärmepump, då vi har en otroligt hög elförbrukning för tillfället. Jag kan ingenting om detta, och sitter i händerna på allt som säljarna berättar för mig.Har haft 2 leverantörer som kikat på lösningen idag, och den ena förespråkar en frånluftsvärmepump och den andra en ny luft/vatten. Argumenten för frånluftpumpen är att man slipper en utedel, som inte är så bra när det är kallt ute, och man slipper att den står och låter. Har även någon form av ventilation, någon burk som heter CBA-125. Där har jag fått information att den "motverkar" värmen från den andra pumpen, och med en fråluftsvärmepump så kan man koppla ihop dessa, så jag inte behöver ändra något i ventilationen, men kan få dem att jobba tillsammans, kanske med en annan "burk" men jag behöver iallafall inte bygga om hela ventilationen. Denna skall ju även kunna värma upp luften som blåses in, men frågan är hur effektivt den gör det...Leverantörer som vill sälja luft/vatten struntade helt i den, och blev förvånad när jag sa att det var ventilationen och frågade hur man skulle lösa det, så jag fick inte riktigt samma förtroende för dem. De skulle kolla med pumpleverantören om de visste någon lösning på detta.Men de propsade på att en luft/vatten kommer att bli billigare i längden vad det gäller drift.Har ett hus på ca 124kvm, 4 personer i hushållet, beläget i västmanland. Vet inte om det behövs mer info, eller om det går att dra några slutsatser eller rekomendationer av detta.
Huset är byggt sent 80, tidigt 70 tal.Frånluftvärmepumpen som de vill sälja är en nibe S735Förbrukar nästan 30000KwH per år just nu. Men rekomendationen är alltså att behålla CBA grejen, och installera en ny luft/vatten pump? Hur kommer det sig att installatören vill sälja en frånluftsvärmepump? Är det enklare för dem?Enl honom så är de typ lika bra som en luft/vatten, och jag vet inte, kan som sagt inget om detta. Vet knappt vilka siffror man skall jämföra när man tittar på pappret. Men CBA grejen, är alltså ingen större eltjyv? eller påverkar hur mycket den andra pumpen behöver jobba?