Överhuvudtaget kan en trefasmotor vibrera om det är osymmetri på elnätet, t ex stort spänningsfall på en fas eller att fasvridningen mellan spänningarna inte är exakt 120° (t ex om det ligger en stor enfaslast med dålig effektfaktor på en av faserna eller om nätbolaget har råkat bygga upp nätet så att lindningarna på mittbenet på alla distributionstransformatorer är kopplade på samma fas på högspänningssidan). Men vibrationer kan också bero på motorn själv, t ex om något lager glappar eller som i det här fallet sitter löst, eller att det är ett kortslutet varv någonstans i lindningen. Eller för den delen om stator och rotor inte är riktigt centrerade till varandra utan luftgapet är större på ena sidan. Rena fabrikationsfel på lindningen, t ex att någon härva har fel antal varv eller är felkopplad relativt de övriga, borde även Copeland upptäcka på fabriken. Hmm...i och med slagmärkena på rotorn, skulle man ju kunna tänka sig att den misshandeln har fått en av stavarna i rotorns burlindning att brista, det borde också kunna ge vibrationer.
Rent allmänt kan man ha i bakhuvudet att tvåpoliga asynkronmotorer (sådana som går med 2700-3000 r/min vid 50 Hz) är mer känsliga för alla slags osymmetrier och börjar vibrera lättare, än vad motorer med 4 eller fler poler (varvtal lägre än 1500 r/min) gör. Men i små billiga massproducerade kylkompressorer vill man ha högvarviga motorer av kostnadsskäl, skulle man halvera varvtalet måste ju kompressorn ha dubbla slagvolymen för att ge samma kylmedieflöde.
Finns det förresten någon möjlighet att motvikten på rotorn skulle kunna sitta i fel läge relativt vevslängen?