0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Närmaste grannen har borrat 220 m totalt. 27 m foderrör. Jorddjup 19 m. Huset är ett timmerhus från 1904 (eller nåt sånt), 1,5 plan med källare och vind (kall). Värmer bara boarean på ca 200 kvm. Ingen egentlig tilläggsisiolering, möjligen lite tretex under tapet och masoniten invändigt. Dåliga fönster som kommer bytas mot treglas i sommar. Idag eldar ved jag med en Baxi 50 kW-panna kopplad till 2x2500 liters ackar. En rejäl eldning där hela acken är uppe i snitt 85 grader räcker ca ett dygn för uppvärmningen när det är -25 grader ute. Jag behöver också framledningstemperatur på 63-65 grader vid dessa utetemperaturer. När det är som kallast kallställer jag även vissa delar av huset på 15 grader för att slippa elda ihjäl mig. Så ett dygn enl. ovan avser uppvärmning av kanske hälften av arean till 20 grader och resten 15 grader. Det går 25-30 kubik (travat) blandved/år och jag börjar bli trött på att hantera veden och elda i tid och otid. Strävar efter att ha kvar vedpannan som "prioriterad tillsats" (som Nibe kallar det) för att kapa de snorkalla dagarna. Nu vill jag slippa elda för varmvatten på sommaren och även slippa vara bunden till kåken hela tiden. Därför är det LVVP eller bergvärme på g. Jag vill ta i utav helvete för att slippa elda så mycket det går. Helst vill jag kunna skita i veden och koppla av. Betala elräkningen och se glad ut. Men då krävs det rejäl framledningstemperatur och högt effekttillskott antar jag. Försöker få tag på en bra firma som kan ge ett vettigt förslag. Hittar jag inget så bränner jag ned kåken och flyttar till Karibien. JAG HATAR VINTER!
Tack för alla bra synpunkter. Jag har nog ungefär samma känsla kring vad jag behöver och jag betalar hellre mer för att få ett system som jag är nöjd med än nåt som bara blir så där.