0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej! Jag tycker först och främst att ni ska flytta in i huset och bo där en tid och fundera på om ni trivs med luftvärmeaggregat. Vissa tycker det fungerar helt okej medans andra tycker det bl.a. ger ett torrt och obehagligt inomhusklimat. Om ni vill fortsätta så kan ni inte ha både FTX och FLVP utan måste då bygga om till FLVP + Alig utan någon FTX. Om ni inte vill fortsätta med luftvärmeaggregat så konvertera huset till vattenburna radiatorer, luftvattenvärmepump och ett nytt FTX-aggregat tycker jag. Det ger den största energibesparingen men är givetvis den största investeringen också.
Både FTX och FLVP återvinner värmen i frånluften från huset och man måste bestämma vilken man ska ha. (Finns dock ett par danska och norska produkter som kombinerar FTX och FLVP i ett system men de är mycket speciella. FLVP får då jobba med den värmerest som blir kvar i frånluften efter att FTX har värmeväxlat, dvs det ger väldigt lite extra på vintern). F370 är den gamla traditionella typen av frånluftsvärmepump med en ganska liten kompressor som ger ca 2 kW värme. De nya kraftigare frånluftsvärmepumparna har kompressorer som kan ge 4 - 7 kW (om frånluftflödet är tillräckligt stort) genom att kyla luften till ca -15 °C. De har också växelventil för att göra varmvatten. Dock går de inte att koppla till luftvärmeaggregat eftersom värmen stängs av när de avfrostar eller gör varmvatten och då får man ett rejält kalldrag från luftvärmeaggregatet och det kan även bli frostskyddsproblem i systemet. I bästa fall klarar de nya frånluftsvärmepumparna att förse ett tilluftsaggregat med värme om man har en bufferttank men inte ett luftvärmeaggregat. Det går också att koppla en luftvattenvärmepump till luftvärmeaggregatet om man har en modell med mycket stor arbetstank inuti innerdelen, t.ex. NIBE VVM310 som kan shunta ut värmen likt F370. Gissningsvis tror jag ni kan spara ca 2000 - 3000 kWh/år med F370 +Alig men det är väldigt svårt att bedöma då ni har ju även en stor pool.
Nej precis, F370 är den enda FLVP-modellen med äldre konstruktion och shunt. Ok, det förstod jag inte tidigare. Det blir ju väldigt ekonomiskt med solfångare men kanske lite kallt poolen andra än soliga dagar. Oftast har man ju en poolvärmepump till poolen. Skaffar man en vanlig luftvattenvärmepump kan det finnas pool-tillsats men det brukar kosta en ganska rejäl slant. FLVP är nog lite för klen för att klara av att värma en pool. Ja NIBE VVM310 shuntar ut värmen och kan kopplas till valfritt luftvärmeaggregat som har vattenbatteri.
När jag räknade på den kombinationen kom jag ner till ca 4500 kWh/år för värme och varmvatten. Öland har ju ett ganska milt klimat och det är som sagt en uppskattning. Men är lite osäker på garaget, klädkammaren och förrådet. Kanske är det el-radiatorer där som drar ganska mycket ström om innetemperaturen är hög? Har man bara en riktigt låg temperatur där blir däremot strömförbrukningen ganska blygsam. Absolut ska ni kunna få bidraget för energieffektivisering eftersom ju huset är helt el-uppvärmt. Se vidare https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=80720.0När det gäller ReFlow så säger de ju 50% och 50% av 12500 kWh/år blir 6250 kWh/år och det känns inte orimligt med en besparing på 6000 kWh/år tycker jag. Elektrisk varmvattenberedare och nytt FTX väljer man helt oberoende av ReFlow.
Alltså:12500 - 3000 = 9500 kWh/år med F370 och Alig VB250L12500 - 6000 = 6500 kWh/år med ReFlow4500 kWh/år med Heru100 + ACJB-V + NIBE VVM310 med F2050-6Elektrisk varmvattenberedare drar så mycket ström de drar, ingen direkt skillnad. NIBE har bra modeller.FTX finns från många olika tillverkare och det finns minst lika många olika åsikter om vilket som är bästa aggregatet. Mer finns att läsa t.ex. på byggahus.se under forumet och Ventilation.
F370 inkluderar beredare och gör varmvatten. VVM310 med F2050-6 inkluderar varmvatten. ReFlow gör inte varmvatten och berättigar alltså inte till något energieffektiviseringsbidrag som de andra två alternativen. ReFlow är ju kopplat till ett FTX-aggregat så det går inte att ha en vanlig frånluftsvärmepumpsberedare kopplad till frånluft. I så fall får man koppla värmepumpsberedaren till uteluften på något sätt med de begränsningar det ger. Har man Minivent på vinden så ska de flesta liknande byggda FTX-aggregat passa. Man ska naturligtvis kontrollera att luftflödet man behöver i huset stämmer med specifikationerna med marginal och hur kanalerna är placerade i förhållande till Minivent. Man kan behöva kontroller om det går att bygga om mellan höger- eller vänsterutförande eller om det är olika versioner vid beställningen. Vad det är för filter och vad utbytesfilter kostar kan vara idé att kolla upp. Du kan som sagt nog få ännu fler tips på byggahus-forumet.