0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det med varningslampor har har jag vetat i 12Ã¥r.
Det var en jäkla otursföljd ni har fallit offer för nu, sjukt tråkigt. :'(Vår KIA tappade orken och t.o.m stängde av motorn helt för mig vid gaspådrag när jag låg runt 100-110kmh, när det hade inträffat några ggr så chansade jag på att det var luftfiltret som spökade, satte in ett nytt från Mekonomen och sen dess har inte bilen strulat.Jag tycker böter på småföretag som första åtgärd är taskigt, då kan man dela ut böter till varenda företag för någonstans finns det brister i alla småföretag. Och sen finns det företag som har specialiserat sig på människohandel, nä en manual på svenska är en viktigare åtgärd. .
Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.
Nu är det inte ens olagligt att sälja en bil helt utan krockkuddar, så att man som ägare av en gammal bil ska vara skyldig att lägga ut tusentals eller tiotusentals kronor på att de ska fungera som när bilen var ny känns fel.(https://www.tjanstebilsfakta.se/kunskap/krockkudde/)Det är bra att det larmar, då vet man och får rätta sig efter det, köra annorlunda måhända, reparera eller byta bort bilen, men att den nödvändigt ska fungera som när den var ny tycker jag helt principiellt är fel.Om vi interpolerar detta 10 år framåt i tiden, med alla krockkuddar, varningssystem, autobroms, lane assist, självkörande fas 1, 2, 3 eller 4 - för att inte tala om batterier så blir det allt mer slit och släng av nya bilar.Finns säkert larm för batterifel också som gör att man får skrota bilen i förtid om bilprovningen ska börja bry sig om varenda varningslampa i en modern bil.Jag funderar helt ärligt på att köpa mig en gammal saab eller volvo som jag håller igång med den service de kräver, mer än så kommer de ju inte behöva.Det måste i så fall vara innan de började med alla varningslampor och finesser.Överförmynderi är vad det är.Än en gång, det finns för mycket pengar till det allmänna, för många tjänstemän vars enda uppgifter är att stifta nya och strängare lagar - och ju fler kvinnor det blir i dessa "maktpositioner" ju viktigare blir det med säkerhets och trygghetsfrågor som de högaktningsfullt ska skita i.Det är upp till mig om jag kör med bälte, hjälm eller krockkuddar i min bil.Så länge jag vet om det och accepterar risken så ska de skita i om jag dräper mig själv eller ej.Ponera att det gäller en sidokrockkudde bak på en 15 år gammal bil som ger upp, kostar 15 000 kr att byta, är det rimligt om bilägaren mer eller mindre aldrig ens skjutsar någon i bilen?Kräv en märkskylt så att den som sätter sig där vet att krockkudde saknas i så fall.
Visst kan man tycka att man bör få göra som man vill och dräpa sig men oavsett om det leder till döden eller bara invaliditet så är det resten av samhället som får betala för vården och det är nog därför vi har lagar om tex bilbälten eller hjälm.
Batteridrivna brandvarnare behöver inte vara så särskilt kassa, i dom lite mer prisvärda sitter batterier som bara behöver bytas vart tionde år och det kan väl knappast vara så "betungande".
Jo det är kass, man glömmer nog ganska säkert detta. skriver du upp detta i din "att göra lista" efter 9,5 år?