0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tänkte också laborera med att flytta på BT21 för att minska avfrostningstiden (~45 min) och undrar helt enkelt hur man kommer åt den. Jag har lyckats lossa på filterpaketet, men hur kommer man åt tråget? Lossar man en sidopanel?
Är det din fläkt? Är den rostig??
Hej!Du gör detta på egen risk:Sätt GM till +100 så kompressorn tvångsstannar. Vänta 34 sekunder.Stäng strömmen på huvudbrytaren(dvs inte bara frontpanelens strömbrytare!). Förvissa dig om att anläggningen är strömlös.Lyft lös övre frontluckan,(dra rakt ut).Lossa övre plastluckan (med filterinsatsen), och nedre lilla plåten. OBS! Memorera/fota var de långa, respektive korta skruvarna ska vara!Ta bort frigoliten t.v. som skyddar fläkten.Skruva lös fläkten.Ta lös elkablarna till fläkten.Lyft ut fläkten försiktigt.Nu har du en öppning som är smal som fan, där du kan lirka ned handen mot tråget, och känna BT21/kopparröret.Jag satte dit en tandborste, men går nog bra med vad som helst som tål kyla/fukt (inte trä dvs?).Du gör detta på egen risk!
Finns kanske andra sätt att göra det på men fläkten behöver inte demonteras. På högra sidan har du kondensorn och där finns en del sensorer som är märkta. BT21 sitter "i botten" och är tätad med någon sorts häftmassa(?). Ta bort häftmassan och dra försiktigt i kabeln tills sensorhuvudet tar i kanten på kopparröret. Täta sedan röret igen med massan. Skulle du få ut sensorn så kör in den igen och försök hitta kanten när du drar tillbaka. Detta har varit helt optimalt för mig (och flera andra) placering och gör gigantisk skillnad.
Det var ungefär då jag gjorde, minus att jag inte satte sensorn mot något kopparrör. Jag får pilla bort häftmassan och kolla noggrannare.
Jag som var lite otydlig. Röret ser du inte utan det är bara ett hål nedåt. Kanten på sensor höljet ska "ta emot röret när du drar tillbaka sensorn".Sen till sist vill jag tipsa om att se till att vid avfrostningen att BT21 stiger till minst 8c innan 8 minuter, annars har jag om jag minns rätt en uppfattning att det ändå blev lång avfrostning.Jag har kört med flyttad BT21 i några år och har inte haft några problem. Har skruvat av och granskat allt fler gånger än vad som är rimligt för en fullt frisk person
Nu har jag testat att ha BT21-givaren högt upp i röret och längst ner i röret utan att ha blivit av med de långa avfrostningarna. Skillnaden är att när givaren är högre upp så blir avluftsvärdet under drift högre (5-6 grader varmare). Jag inser att jag behöver logga mer och samla data.Jag har installerat senaste mjukvaran (R7) som släpptes nyligen och nu verkar pumpen snabbare komma upp i högre frekvenser efter avfrostning. Däremot är det fortfarande problem med att den ömsom begränsas av hetgaserna och ömsom förångaren. Luftflödet är 150 vid 78% fläkt så det är kanske värt att öka fläktvarvet (eller pilla med ventiltallrikarna) och se om det går att få bättre värmeöverföring.Min apparat verkar så vitt jag vet sakna uppvärming av förångaren (EB16) och det kanske är något att försöka eftermontera?
I win the nerd-competition, jag har en live-feedkamera som filmar under förångaren Jag har ägnat ååååår av analys av hur den djävla mystiska avfrostningslogiken i Nibe F750 går till. Fyfan...Min slutsats:Det är när förångartemperaturen, BT16 stigit, till exempelvis 20.5°C, (i.e nära frånluftstemperaturen) och sedan sjunker 0.2-0.3°C (dvs stabiliserats) som avluften, BT21 måste vara över 8°C för att inte en lång avfrostning skall triggas.Jag har haft 1175 sekunders avfrostning som längsta "kortavfrostning" om jag minns rätt! Och typ 700 sekunders avfrostning som kortast "kortavfrostning". En lång avftostning är typiskt 900 s + 1800 s = 2700 sekunder (ca 45 minuter).
Det är för mig en gåta