0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är en backventil/vattenlås. Tanken med den är att den ska hindra pumpen att dra in luft den vägen. Om du förlänger slangen så kan du istället göra en "loop" så behövs inte den, då kommer loopen att utgöra vattenlås (det komer ligga vatten längst ner i loopen)
När den fungerar som den ska så kommer vatten uppifrån att få den lilla skivan att öppna sig /vrida sig men när det inte finns något vatten så är det meningen att den ska stänga sig genom undertrycket som bildas (dvs att pumpen vill suga upp luft genom slangen) Om du inte har en backventil i funktion så kommer pumpen dra tjyvluft som inte kommer passera förångaren om jag fattat det rätt. Om du istället gör en loop på slangen innan änden stoppas ner i spillvattenkoppen så kommer det alltid att finnas lite vatten längst ner i loopen som då gör att tjyvluft inte kan dras in den vägen. Helkasst ritat men du förstår ändå
Tackar igen! Jo, vattenlåstekniken förstår jag. Där emot är det inte lika självklart med hur luften ska passera eller inte till förångaren. Loop på slangen låter klokt men jag är tveksam om orginalslangen räcker till en sådan lösning.
Min bildlärare roterar många radianer i sin grav....RIP Lotta
samma på min fick min utbytt på garanti ärende tydligen smuts som tar kål på dom enligt tekniker fick en ny blå modell som enligt dom var uppdaterad