0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hur mycket pengar sparar man egentligen med två L/L pumpar i ett hus?Förutsättning Villa i Borås med effektbehovet 199 Watt per grad temperaturdiff.Elpris 1:- per kWhVärmepumpens pris: Vi antar att vi får 10% rabatt(på priset enligt Råd och Rön 8-2005) vid samtídig beställning av två pumpar. Placering Pumpar Besparing på 6 år1 Mitsubishi 35ZD 43.284:-2 Toshiba RAS10 42.384:-3 IVT 12FRN 41.172:-4 IVT 09FRN 40.584:-5 Mitsubishi FA25 39.480:-6 Sanyo KRV 123 38.964:-7 Fujitsu AOY9 38.460:-
Svar till GanoDet är möjligt att en tilläggsisolering är ett bättre alternativ än en andra pump om huset är byggt före 1960.En annan aspekt på två pumpar, är att kompressorerna får arbeta mindre hårt vilket gör att deras förväntade livslängd ökar.Detta gör att man då kanske kan räkna med en förväntad livslängd på 8-9 år istället för 6 år på L/L- värmepumpar.
Hej!Jag har en Toshiba RAS 13 på bottenvåningen(115 kvm) och en Panasonis E9 på ovanvåningen(85 kvm).LVP på bottenvåningen behöver inte gå så hårt sedan jag installerade pumpen där uppe.Pumpen där uppe inställd på 22 grader och -20 när vi hade som kallast och då blev inomhustemperaturen 22,5 grader och ändå gick inte pumpen för fullt.Jag är helt enkelt skit nöjd.Min totala kostnad för pumparna hamnade på 23000:-.Mvh Magnus
Citat från: hakansson skrivet 23 maj 2006, 08:31:44Hej!Jag har en Toshiba RAS 13 på bottenvåningen(115 kvm) och en Panasonis E9 på ovanvåningen(85 kvm).LVP på bottenvåningen behöver inte gå så hårt sedan jag installerade pumpen där uppe.Pumpen där uppe inställd på 22 grader och -20 när vi hade som kallast och då blev inomhustemperaturen 22,5 grader och ändå gick inte pumpen för fullt.Jag är helt enkelt skit nöjd.Min totala kostnad för pumparna hamnade på 23000:-.Mvh Magnus Gratulerar ! Där har vi en som har överdimensionerat och som är nöjd! Du har rejält med effekt, ca 5 kW tillgänglig effekt vid -20 grader. Helt rätt att ha den stora grymma maskinen på bottenplan och den mindre på övre plan. Skulle tro att du har "helårstäckning" med dina pumpar.Fågan är bara hur du lyckades få till det med endast 23000 ?MVH/Gano
Svar till Gonzo:Den som bor i Norrlands inland borde kanske tänka på bergvärme eller grundvattenvärme istället för luftvärmepumpar. Grundvattenvärme är ett bra alternativ för de som har riklig tillgång på grunvatten vid mindre än 10 meters djup.
Anslöt en elmätare till min E9DKE för exakt ett år sedanDärför har jag nyligen beställt en E9DKE till, för att värma enbart källaren. Den tror jag kommer att ta lång tid innan den betalar sig (Om någonsin)Bästa pris jag kan hitta idag är 13.900SEK för en E9DKE monterad och klar. Säg att jag kan tjäna 2.200SEK/år (hälften av den första) på min källarpump. I såfall måste den nog fungera utan reparationer i 8-9år.