0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kanske, men inte riktigt som du har ritat. Om du använder dubbla växelventiler och kör luft/vatten VP mot acktanken, VV-laddning mot övre och värme mot undre delen, så kan du sen shunta underdelen på tanken till golvvärmen.Din kakelugn får då värma tanken och när den blir tillräckligt varm av detta så stoppar värmepumpen sin laddning av den.Då kan SMO40 styra växelventilerna och värmningen av undre delen av tanken med värmepumpen.Framledningsgivaren placeras då i dykrör i undre delen av tanken, och VV-givaren i övre delen av tanken.Om du önskar att shunten ska styras av SMO 40 så krävs nog detta tillbehör (ECS41).
Skulle man kunna få sjävlcirk mellan kakelugnspannan och acktanken?Finns det handpumpar lämpade för värmecirk?
Det var inte en sån dum idé! Tack! Jag har beställt en Nibe shunt men jag tror jag behöver en till. Jag förstod att SMOn klarar av att styra två värmesystem. Det skulle vara golvvärmen och att växla mellan nedre och övre tanken i de olika driftlägena. Jag har aldrig använt en Nibe, hur ser programmeringsmöjligheterna ut? Jag räknar med att det inte är så avancerat programmering? Men det går att säga "Om övre tank är varm then flytande kondensering och shunta ner till undre tank."?