0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då fläkten i vår F750 från 2015 börjat låta illa, hade jag igår hit en firma som bytte till en ny fläkt. Sett att man även bara kan byta lager, men jag valde helt ny fläkt.När jag nu startade upp den märkte jag främst följande saker:1) Den accelererar upp i hastighet mycket snabbare än den gamla vid uppstart. Den gamla liksom segade upp till full fart.2) Den var tystare, det skorrande ljudet var borta.3) Det blev ett jäkla sug i ventilationen. Flödesmätaren slog upp i över 400 m3/h och jag verkligen hörde hur det ven i ventilationens insug.Jag hade tidigare normal ventilation inställd på 75%, då det med tidigare fläkt anpassats för min villa på 211 m2, vilket givit ett flöde på ca 250 m3/h enligt BS1.Men nu med ny fläkt, och rengjort filter har jag behövt sänka flödet till 50%, och ligger ändå på ca 280 m3/h.Först trodde jag flödesmätaren var trasig, men jag känner verkligen att det suger betydligt mer i kanalerna med nya fläkten jämfört med den gamla.Så två frågor,1) är det någon fara med att själv sänka flödet i servicemenyn till ca 50 procent för normalläge?2) någon annan som upplevt efter byte att de nyare fläktarna till Nibe F750 suger betydligt kraftigare?Sen lite off topic: Vad har egentligen förbättrats på F750 under årens lopp? Tänker den har funnits i över tio år, och är Sveriges mest sålda. Min första hade jag i ett hus från 2012, och den nuvarande i huset från 2015. Går det att se vilka komponenter som uppdaterats och vilket årtal det skedde? Typ som man kan hitta för bilmodeller? Jag har iallafall inte lyckats hitta denna ”log history” på nätet.