Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe bergvärme pump F1255_16  (läst 623 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Polar 700

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe bergvärme pump F1255_16
« skrivet: 09 februari 2024, 15:08:09 »
Hej allihopa.
Är helt ny här. Har aldrig ens hört talas om förräns jag höll på att leta efter hur jag skulle få tag på mjukvaruuppdateringen som jag har fått på nibe uplink.
Har varit i kontakt med nibe support men inte fått nån större hjälp tycker jag. Inte med att hur jag skulle gå till väga för att ens kunna ladda ner om det nu finns nån mjukvaruuppdatering. Va in och kollade vilken version som redan fanns i maskinen och det sår att det är version: 4665r5. Vet ej om den är nyare än v3000r3. Men om så skulle va fallet att jag måste uppdatera hur får jag tag på update_v3000r3 som jag tydligen måste få in först.???... För det verkar inte funka att kunna ladda ner den från nibes hemsida på uplink inte.
Mvh Stefan wiklund

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1772
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe bergvärme pump F1255_16
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2024, 15:45:43 »
Hej allihopa.
Är helt ny här. Har aldrig ens hört talas om förräns jag höll på att leta efter hur jag skulle få tag på mjukvaruuppdateringen som jag har fått på nibe uplink.
Har varit i kontakt med nibe support men inte fått nån större hjälp tycker jag. Inte med att hur jag skulle gå till väga för att ens kunna ladda ner om det nu finns nån mjukvaruuppdatering. Va in och kollade vilken version som redan fanns i maskinen och det sår att det är version: 4665r5. Vet ej om den är nyare än v3000r3. Men om så skulle va fallet att jag måste uppdatera hur får jag tag på update_v3000r3 som jag tydligen måste få in först.???... För det verkar inte funka att kunna ladda ner den från nibes hemsida på uplink inte.
Mvh Stefan wiklund

Hej!

Ett varningens finger frÃ¥n en paranoid  :-\ värmepumpsfanatiker (realist?  ;));

1. Risk att bricka pumpen,
och
2. Med nyaste "online"-programvaran kan Ivan även kapa den sinom tid!

Finns det någon konkret anledning till uppdateringen?

Eller är det mest för att det "känns" bra att ha nyaste programvaran? :)


Tillvägagångssättet är via FAT32-formatterat USB-minne, som stoppas in bakom namnflärpen under displayen (den går att snäppa loss).

Följ sedan instruktionerna.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1772
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe bergvärme pump F1255_16
« Svar #2 skrivet: 09 februari 2024, 15:47:29 »
.

Utloggad Polar 700

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe bergvärme pump F1255_16
« Svar #3 skrivet: 09 februari 2024, 16:37:03 »
.

Med andra ord så kanske jag ska sköta i att uppdatera och vänta tills pumpen säger till själv att den behöver uppdateras. För det har inte kommit upp nåt meddelande än iallafall

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1772
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe bergvärme pump F1255_16
« Svar #4 skrivet: 09 februari 2024, 17:52:17 »
Med andra ord så kanske jag ska sköta i att uppdatera och vänta tills pumpen säger till själv att den behöver uppdateras. För det har inte kommit upp nåt meddelande än iallafall


Ja, alltså, min filosofi efter många uppdateringsfails här i livet (datorer, telefoner, routrar, IoT, chippade bilar, robotdammsugare, robotgräsklippare osv) , är att
 "If it ain't broken, don't fix it!"

Ser jag en uppdatering som ger någon faktisk vinst, eller täpper till ett allvarligt säkerhetshål, då är jag idel öra.

Sen kanske Nibe kryper fram med att de gamla firmwarsen är mer sÃ¥rbara för attacker, men jag har en känsla av att sÃ¥ inte är fallet eftersom de kräver hÃ¥rdvara för att uppdateras och de nya versionerna sker on the fly?  dontknow

Utloggad Limpan83

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe bergvärme pump F1255_16
« Svar #5 skrivet: 11 februari 2024, 01:37:23 »
Den gamla programvaran sparas alltid i minnet och går att återställa till ifall den nya fungerar dåligt. Så att det skulle gå att "bricka" enheten ser jag som osannolikt. Däremot är nya Uplink ingen höjdare, så hade behållt gamla så länge det funkar.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 1772
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Nibe bergvärme pump F1255_16
« Svar #6 skrivet: 11 februari 2024, 02:42:57 »
Den gamla programvaran sparas alltid i minnet och går att återställa till ifall den nya fungerar dåligt. Så att det skulle gå att "bricka" enheten ser jag som osannolikt. Däremot är nya Uplink ingen höjdare, så hade behållt gamla så länge det funkar.


Har då hört om ett par personer som lyckats bricka sina Nibe-pumpar här på forumet. De försökte då resetta med bakåtpiltricket, men ingen lycka. Nytt displaykort för 5000,
-10000kr.

 SÃ¥ jo, det kan hända  :P
Men är väl kanske inte supervanligt på Nibe.
I'm the boogeyman!  fiR:

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!