Jag blir inte klok på anläggningen vi skaffade. Efter att den första utedelen larmade om hårdvarufel efter en vecka i drift så byttes den ut och jag fick en ny på plats. Allt frid och fröjd i en knapp vecka när jag tycker att den låter knepigt. Från att ha varit relativt tyst var det nu mycket ljud från själva fläkten (inte kompressorn). Chassit vibrerade och gallret framför fläkten gick i självsvängning. Väntade en dag för att se om det var temporärt. Idag låter den fortfarande knepigt men inga felkoder.
När jag gick ut för att kolla till den slog det mig att trots att jag står på kortsidan av enheten så blåser det rätt kraftigt på mig. Ställde mig direkt framför fläkten och då var det helt vindstilla fast enheten går för fullt. Känner mig för och konstaterar att det blåser som i från fläktens ytterkanter. Hämtar en halvmeter toalettpapper och håller framför fläkten och får då bekräftat att fläkten suger in luft från fronten (pappret sugs mot gallret). Den luft som blåser ut är den som tvingas tillbaka efter att ha studsat mot innanmätet och sedan trycks ut i fläktens ytterkanter. Enligt enheten går den inte i något annat läge än att producera värme till innerdelen, ingen avfrostning eller annat vad den säger.
Kan enheten av någon anledning ha ändrat rotationsriktning på fläkten?
Är det något galet eller är jag bara för korkad och borde förstå att fläkten ska kunna ändra rotationsriktning?