0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tveksamt med en kontaktor, säkerligen blandningsventilen för VV som kärvar så vattnet blir för varmt. Ska blanda ut till max 55 C vid tappställe, så ingen skållningsrisk finns. Den sitter på utgående VV och KV, kanske under VP. Har en ett vred med + och minus eller öka/minska symbol, snurra några gånger från max till min med en VV-kran lite öppen så kan denkomma i gång, går även att knacka på röret lite kraftfull, det håller. Är det kalk/skit i termostaten så kan det släppa.
Har du läst av temperaturen på EcoEl-pannan?
Låter rimligast för vattnet i kranarna är plötsligt varmt nog att skålla sig ordentligt. Får ner och kolla och antar att jag kan identfiera ventilen enkelt då det nog inte finns så många alternativ med +/- -tecken. Provar dina förslag så får vi se om något släpper självmant.
Eftersom pannan sällan strulat utan bara gått med inställda värden så är jag väl inte helt hemma på vilket värde på temp i menyerna du avser? Har iaf inte ändrat något öht så det låter mest troligt att den där ventilen kärvar då förändringen skedde från en dag till en annan.
Om det är infernaliskt tokvarmt i kranen så låter det snarast som Josth skrev, att det är en ihopbränd kontaktor och att den begränsar på överhettningsskyddet som brukar vara typ 80-90°C eller nåt sånt.Mät med en termometer hur varmt tappvattnet är.Är det 55-60°C så är det nog som tidigare nämnts blandningsventilen som kärvar, är det hin-håle-värme, så el-patronkontaktorn.Du kan nog även få en hint om ökad elförbrukning på din el-leverantörs hemsida.
Vad för innedel har du, det är kanske en röd och en blå markering, brukar vara så för just VV ut KV in. Går dom rören direkt in i tanken, sitter ( eller ska ) armaturen mellan dom rören, kan se ut så här.
53 grader är det. Kändes dock väldans hett i jämförelse med tidigare. Men då är det kanske ventilen. Tog en bild som visas i nästa svar.
Ta och spola varmvatten och mät med en termometer, är det mer än 53 C där så är tempgivaren inte frisk.Men är det ca 53 C max så håller jag med övriga om att det är blandningsventilen som fastnat.Den på bilden är shunten till värmen i huset, den har inget med varmvattnet att göra.Blandningsventilen ska sitta ovanpå EcoEl åt vänster.