0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej, som titeln lyder har jag en luft/vatten pump som förbrukar sjuka mängder ström. Märket heter EnergySave och modellen är AWH11-V5-IIU-FC. Den är på 11kw med en inbyggd elpatron på 3kw. Vi är nyinflyttade i ett dödsbo som vårt första hus och har därför ingen att fråga. Till en början tänkte vi att det var normalt att den drog så mycket ström, men sen vart det -24 ute och temperaturen i ack-tanken sjönk till ca 35C. Det var då jag märkte att elpatronen ej funkar, och har inte gjort den under denna tid. Har felsökt den utan framgång, den har ström men funkar helt enkelt inte, hittar inte på något överhettningsskydd heller. Då undrar jag också lite, hur kan den förbruka så mycket när elpatronen inte ens fungerar? Mellan den 16e dec och 16e januari förbrukade enbart pumpen runt 2200kWh. Jag har installerat en effektmätare på den då jag misstänkte att den var boven redan i november. Januaris förbrukning landade totalt på 3600kWh. Vi bor i en villa på 140kvm, 2 personer, golvvärme i badrummet. Men inget mer än det utöver det vanliga. I dagsläget är pumpen kopplad ihop med pelletstanken, som i sin tur matar ack-tanken. Jag undrar om det skulle fungera att installera en vvb efter värmepumpen som värmer upp vårt varmvatten, säg att man sätter pumpen på 42C. Det räcker oftast för värmens skull, och sedan får vvb värma från 42 till tex 60C. Skulle detta teoretiskt sätt minska förbrukningen? Jag funderar om det kan vara så att pumpen förbrukar så mycket för att den konstant går på helvarv. Den kan max ställas in på 52C och det är den inställd på, men det är sällan den orkar få in det. Det brukar ligga runt 45-49C. Detta vart bara massa svammel då jag inte riktigt själv vet vad jag ska fråga, är helt lost i allt detta med pumpen. Har även ringt företaget som säljer dessa pumpar men inte fått något riktigt svar. Tacksam för hjälp, fråga gärna om jag vart otydlig med något eller så, det är absolut inte omöjligt! Mvh Kevin.
......... I dagsläget är pumpen kopplad ihop med pelletstanken, som i sin tur matar ack-tanken. .................
Alla jag jämfört med som bor liknande har drastiska skillnader dock. En kompis till mig bor i ett hus på 100kvm, med elpanna. Han ligger drygt 1000kWh under mig per månad. Samt hade ett inlägg i byggahus och där var det flera som nämnde att deras förbrukning låg mellan 700-1000 i snitt i vinterhalvåret. Med luft/vattenpump. Samt att går man in på jämför elförbrukning på byggahus så ser man att jag ligger klart i överkant mot hus liknande mitt med vatten/luft. Majoriteten där ligger på 11000-13000kWh om året. Det är det jag utgår ifrån, men som andra säger får det nog bli att kika på att kanske byta ut pumpen